Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284016
Type: TESE
Title: Documentario-dispositivo e video-cartas : aproximações
Title Alternative: Apparatus-documentary and video-letters : approximations
Author: Ruiz, Coraci Bartman
Advisor: Tacca, Fernando Cury de, 1954-
Abstract: Resumo: Esta dissertação investiga as linhas de aproximação entre o conceito de documentário-dispositivo e algumas experiências com vídeo-cartas. Em outras palavras, busca compreender como a troca de mensagens videográficas entre pessoas - transformadas em personagens no e pelo filme, considerando que o documentarista também pode se tornar um deles - pode se configurar como estratégia de realização de documentários. O vídeo "Outra Cidade" é parte da pesquisa, a um só tempo fruto das investigações e objeto de reflexão. Mais do que a obra em si, interessa como matéria de estudo seu processo de realização, que, totalmente imbricado com o percurso do curso de Mestrado em Artes, passou por diversas transformações ao longo de seus dois anos e meio de duração e produção. Estas transformações tornam-se a problemática que une o texto e o vídeo. Os conceitos de dinâmica fabuladora e cinema indireto são as bases para a construção da idéia de um cinema documental que não se relaciona com um real dado nem com identidades estagnadas, que não busca a verdade e que não tem certezas. Este cinema deseja falar de processos e transformações, de encontros e relações. O conceito de documentário-dispositivo trata de um documentário criado a partir de artifícios, jogos, delimitações e brincadeiras, que engendram, para os atores envolvidos (documentarista, equipe, personagens) novas relações, situações inéditas e deslocamentos de posições: uma realidade fílmica que não existe antes do filme e que deixa de existir depois que ele acaba.

Abstract: This dissertation investigates the similarities between the concept of "devicedocumentary" and some experiences with "video-letters"; in other words, it seeks to understand the process in which the exchange of videographic messages between people - transformed into characters by and in the film (considering that the documentarist can become one of them) - may become a strategy to make documentaries. The vídeo "Another City" is part of the research, at one time a result of the investigations and the object for reflection. More than the work itself, the point of interest for study has been the process film making, which, completely entwined with the course of Master Degree in Arts, has gone through several transformations along the two and a half years of this production. These transformations became the problematics that links together text and film. The concepts of "fable dynamic" and "indirect cinema" are the basis for the construction of an idea of a documental cinema that does not relate to the real, neither to frozen identities; a cinema that does not seek the truth and has no certainties. This cinema wants to talk about processes and transformations, encounters and relations. The concept of "device-documentary" is about a documentary that is made from artificials, games, delimitations and plays that give rise to new relations, situations, changing of positions among the actors (documentarist, team, characters). A filmic reality that does not exist before the film, and that ceases to exist once it is finished.
Subject: Documentário
Video
Cinema
Arte e Documentario-dispositivo
Video-carta
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ruiz_CoraciBartman_M.pdf8.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.