Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/283974
Type: TESE
Title: O animal humano e o corpo cênico
Title Alternative: The human animal and the body scenic
Author: Silva, Eduardo Osorio
Advisor: Almeida, Veronica Fabrini Machado de, 1960-
Abstract: Resumo: Essa pesquisa é uma reflexão sobre o trabalho de ator. Baseia-se na prática teatral desenvolvida no grupo Boa Companhia, a partir da corporeidade animal. Os estudos realizados buscam compreender a experiência e as idéias elaboradas na construção do corpo cênico, em especial para a montagem dos espetáculos "PRIMUS" e "GALERIA 17". O trabalho baseado na corporeidade animal propiciou um encontro em meu corpo de duas forças concretas e distintas, concretas em seu aspecto físico - articulações, músculos, membros, máscaras - e distintas em sua lógica comportamental. Nesse encontro entre dois corpos diferentes surgiu um terceiro, um corpo impregnado com o corpo do outro animal, mas, ao mesmo tempo, revelador do corpo normalizado que ele desorganizava. A tese aqui desenvolvida é, por um lado, o resultado de um amplo diálogo com as idéias de alguns filósofos que construíram parte do pensamento crítico sobre a sociedade moderna ocidental, entre eles, Nietzsche, Benjamin, Foucault, Deleuze e Guattari. Por outro, é fruto da minha prática teatral. Esse embasamento teórico permitiu-me o aprofundamento em formas de conhecimento que ultrapassam os limites tradicionais de minha área de atuação, o teatro. Essa idéia de transdisciplinaridade, que caracteriza esse estudo, ofereceu-me uma visão renovada sobre o trabalho do ator

Abstract: The main subject of this research is the actor's work. It is centered in the theatrical experience of the Boa Companhia and its practice with the animal corporeity. The work explores this experience, trying to understand it through the ideas of construction of the scenic body, especially in regard to the spectacles PRIMUS and GALERIA 17. Two concrete and distinct forces are at work in my body while I am working with the animal corporeity. Concrete in their physical aspect: joints, muscles, members, masks; and distinct in their behavioral logic. Through this encounter of two different bodies emerges a third one, a body imbued by the body of the other animal, but also a body disclosing the normalized body that it disturbes. The thesis presented results of an ample dialogue with the ideas of a number of philosophers such as Nietzsche, Benjamin, Foucault, Deleuze e Guattari which have contributed to the critique of the occidental modern society. It is also based in my experience as an actor. This theoretical approach has provided me with the opportunity to study other forms of knowledge beyond the traditional ones at work in the actor's practice. The interdisciplinary idea which characterizes this thesis offers a renovated view of the theatrical practice
Subject: Teatro
Corporeidade
Devir (Conceito filosófico)
Normalização
Capitalismo
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Silva_EduardoOsorio_D.pdf23.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.