Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/281986
Type: TESE
Title: Professores da Escola Publica de Carapicuiba : um estudo da periferia da Grande São Paulo
Author: Soares, Marco Antonio
Advisor: Gouvêa, Gilda Figueiredo Portugal, 1944-
Abstract: Resumo: O estudo de base sociológica, procurou levantar o perfil dos professores da rede pública estadual paulista sob os aspectos: Condição sócio-econômicocultural, Participação Institucional intra e extra-escolar, Formação Profissional, Atuação no Magistério e Concepção sobre seu Trabalho, e como esses elementos constituintes influenciam sua visão profissional na unidade escolar. A pesquisa foi realizada com uma amostra de cento e treze pessoas dentro do estabelecimento de ensino, distribuídos nos períodos matutino, vespertino e noturno, em vinte escolas que mantinham o Ensino Médio no ano de 1997, na cidade de Carapicuiba, Região Metropolitana da Grande São Paulo. A análise dos dados evidenciaram que a maioria dos professores mantinham uma relação de frente de trabalho com a educação escolar. Concluímos que o conceito de Intelligentsia utilizado por Karl Mannheim se aplica, em parte, ao corpo docente

Abstract: The study of sociological base, it tried to raise the São Paulo State School teachers profile under a set of features, namely: socio-economic-cultural conditions, intra and extra schooling participation, professional background, schooling involvement, work representation, and, consequently, how all these constituent elements influence their professional conceptions at the school setting. The research was carried out taking into consideration a sample of hundred and thirteen individuals from twenty educational establishments, distributed in the morning, afternoon and evening periods which maintained high school classes in the year of 1997; these schooling contexts are located in the city of Carapicuiba, Greater São Paulo metropolitan region. The data analysis made evident that the majority of school teachers keep a relation of work front with the schooling education. We conclude that the concept of Intelligentsia utilized by Karl Mannheim apply, partly, to the teaching staff
Subject: Professores - São Paulo, Região Metropolitana de (SP)
Escolas publicas - São Paulo, Região Metropolitana de (SP)
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2000
Appears in Collections:IFCH - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Soares_MarcoAntonio_M.pdf9.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.