Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/281863
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: TV Ceara : processo de modernização da cultura local
Author: Lima, Mariana Mont'Alverne Barreto
Advisor: Ortiz, Renato, 1947-
Ortiz, Renato Jose Pinto
Abstract: Resumo: A televisão representa, enquanto mídia de massa, a incorporação de todas as técnicas de comunicação desenvolvidas na modernidade, o que termina por distinguí-la dos outros meios de comunicação. Sua inserção, nas sociedades, acarreta transformações profundas, que se reproduzem em todas as esferas da vida dos indivíduos. Esta dissertação busca explicar como se deu a introdução, numa sociedade periférica como a cearense, em 1960, por meio da TV Ceará, de um bem de consumo como a televisão, tendo como pano de fundo a concretização da mesma como veículo de comunicação de massa no país. Para tanto, colocou-se como necessária a elaboração de uma reflexão sobre a implantação, desenvolvimento e consolidação da televisão brasileira, período que vai dos anos 50 aos 70, resultando daí a compreensão do caráter distinto do aparecimento e expansão da indústria cultural no país, daquele verificado nas sociedades capitalistas desenvolvidas. Este procedimento nos permitiu estudar o caso cearense, em que apreendemos a particularidade de seu processo de modernização cultural. Para que pudéssemos alcançar este resultado, partimos da seguinte hipótese básica: a criação da TV Ceará representou um momento de consolidação do mercado de bens culturais de massa no Ceará

Abstract: The television represents, while mass media, the incorporation of all the communication techniques developed in the modernity, what ends up in distinguishing it from the other communication means. Its insertion in the societies brings about deep transformations, which reproduce themselves in all the life scopes of the individuals. This dissertation tries to explain how the introduction of a consumer good as television took place, in a peripherical society like the one from Ceará, in 1960, through "TV Ceará", having as a backdrop its accomplishment as a mean of mass communication in the country. Thus, the elaboration of a reflection about the implantation, development and consolidation of the Brazilian television was necessary, a period that goes from the 50's to the 70's, then resulting in an understanding of the distinct character of the appearing and expansion of the cultural industry in the country different1y from that one found in the developed capitalist societies. This procedure, allowed us to study the case from Ceará, where we understand the particularity of its cultural modernization process. In order to reach this result, we started from the following basic hypothesis: the creation of "TV Ceará" represented a consolidation moment of the market of mass cultural goods in Ceará
Subject: Televisão - Ceará
Cultura de massa
Cultura - Aspectos sociais
Cultura - Séc. XX
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2003
Appears in Collections:IFCH - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Lima_MarianaMont'AlverneBarreto_M.pdf7.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.