Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/28167
Type: Artigo de periódico
Title: Programa de Formação Interdisciplinar Superior: um novo caminho para a educação superior
Title Alternative: Interdisciplinary Higher Education Program: a new way to higher education
Author: Andrade, Cibele Y.
Gomes, Francisco A. M.
Knobel, Marcelo
Silva, Ana Maria A. C.
Abstract: This paper introduces the ProFIS (a portuguese acronym for Interdisciplinary Higher Education Program), an undergraduate course established at Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) in 2011. Firstly, we mention the guidelines adopted for the creation of the course, which are the increase of the admission of low-income students, and the adoption of a general education program at the university. Then, we briefly describe the new course, including its curriculum and the mechanism of migration from ProFIS to other undergraduate courses of Unicamp. We conclude presenting the admission process, as well as some statistical data that reveals that the social inclusion aim was fully achieved by the first group of students admitted to the program.
Apresenta o Programa de Formação Interdisciplinar Superior (ProFIS), curso de nível superior implantado na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) em 2011. Primeiramente, são citados os objetivos e as diretrizes que nortearam a criação do curso - aumento do ingresso de alunos de escolas públicas na universidade e a adoção de um programa de formação geral - e, em seguida, descritos, em linhas gerais, o novo curso, seu currículo e o processo de transferência dos alunos concluintes do ProFIS para os cursos de graduação da Unicamp. Conclui apresentando uma análise sobre o critério de seleção adotado, bem como alguns dados estatísticos que revelam que os propósitos de inclusão social foram plenamente alcançados pela primeira turma matriculada no programa.
Subject: admissão no ensino superior
política de inclusão social
educação geral
estatísticas educacionais
higher education admission
social inclusion policy
education
educational statistics
Editor: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S2176-66812012000400009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812012000400009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812012000400009
Date Issue: 1-Dec-2012
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S2176-66812012000400009.pdf698.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.