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Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Nietzsche e a vitalidade da arte : subsidios para um pensamento tragico
Author: Boaventura, Flávio Luiz Teixeira de Sousa
Advisor: Benoit, Alcides Hector Rodriguez, 1951-
Benoit, Alcides Hector R.
Abstract: Resumo: Esta dissertação tem como principal objetivo mostrar a concepção nietzschiana de arte, seguindo o fio condutor de sua análise do espírito trágico. A partir de sua compreensão da cultura grega, Nietzsche elabora os conceitos de espírito trágico e espírito socrático como noções-guias para avaliar as mais diversas manifestações culturais ao longo da história. o espírito trágicoseria aquele dotado de uma criação artística resultante dos instintos vitais que afirmam a efemeridade da vida nos seus múltiplos aspectos, ao passo que o espírito socrático se configuraria a partir de uma tirania da "vontade de tudo conhecer" sobre os instintos - tidos como" engano" e "ilusão". partir desse instrumental conceitual pretendemos esclarecer a interpretação nietzschiana da cultura, focalizando diferentes períodos de sua obra. Por exemplo, sua análise da cultura grega trágica (modelo de cultura superior) e a decadência cultural de seu tempo, segundo ele próprio, triunfo do espírito socrático. Nesse sentido, elegemos como pontos centrais de nossa discussão questões como: "O Dionísio de Nietzsche", "Nietzsche como filósofo-artista" e "Vontade de Potência:o princípio da alegria", entre outras

Abstract: This dissertation has as a main objective to show the nietzschean conception of art, following the guidelines of his analysis of the tragic spirit. Beginning with his comprehension of greek culture, Nietzsche elaborates the concepts of tragic spirit and socratic spirit as guiding-notions to betler evaluate the most diverse cultural manifestations along history. The tragic spirit would be that endowed of an artistic creation resulting from the vital instincts which affirm the ephemerality of life in it's multiple aspects, at the same time that the socratic spirit would be formed from a tyranny of the "desire to know it all" about the instincts - considered as "mistake" and "ilusion". Beginning from this conceptual instrumental we intend to enlighten the nietzschean interpretation of culture, stressing the different periods of his work. For example, his analysis of the tragic greek culture (as a model for a superior culture) an the cultural decadence of his time, according to himself, the triumph of the socraticspirit. In this way, we elected as central points of our discussion questions such as: "Nietzsche's Dionysius", "Nietzsche as a philosopher-artist" and "The Desire to Power:the principIe of happiness", among others
Subject: Nietzsche, Friedrich Wilhelm, 1844-1900
Arte - História - Bélgica
Tragédia
Instinto
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2002
Appears in Collections:IFCH - Tese e Dissertação

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