Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/28145
Type: Artigo de periódico
Title: Diversidad sexual y educación: desafíos para la formación docente
Title Alternative: Diversidade sexual e educação: desafios para a formação docente
Sexual diversity and education: challenges for teacher training
Author: Altmann, Helena
Abstract: This article addresses sexual diversity in relation to education and its implications for teacher training in Brazil. The constitution of sexual diversity as an educational theme is linked to the struggle against homophobia, preceded by other foci of attention, such as masturbation, STDs, AIDS, and teenage pregnancy. The perception of them as social problems justified the mandate that schools participate in the administration of sexuality. Such relationships between sexuality, sexual diversity and educational practices demarcate boundaries and possibilities for professional training, a space in which these themes are inserted less frequently than in basic education.
O artigo aborda a temática da diversidade sexual a partir das suas relações com a educação e suas implicações na formação docente no Brasil. A constituição da diversidade sexual como um tema educacional está ligada ao combate da homofobia, tendo sido precedida de outros focos de atenção, como o onanismo, as doenças sexualmente transmissíveis, a aids, e a gravidez na adolescência. Sua percepção como problemas sociais justificou sua inserção nas escolas, que têm sido incumbidas de participar da administração da sexualidade. Tais relações entre sexualidade, diversidade sexual e práticas educativas demarcam limites e possibilidades para a formação profissional, espaço em que estes temas são inseridos com menos frequência do que na educação básica.
Este artículo aborda la temática de la diversidad sexual a partir de sus relaciones con la educación y sus implicancias para la formación docente en Brasil. La instauración de la diversidad sexual como tema educativo está vinculada al combate de la homofobia, y con anterioridad, lo estuvo al onanismo, las enfermedades de transmisión sexual, el SIDA y el embarazo adolescente. Su percepción como problemas sociales justificó su inclusión en las escuelas, que han recibido el mandato de participar en la gestión de la sexualidad. Estas relaciones entre sexualidad, diversidad sexual y prácticas educativas demarcan límites y posibilidades de la formación profesional, ámbito en el cual tales cuestiones se presentan con menor frecuencia que en la educación obligatoria.
Subject: diversidade sexual
educação
sexualidade
formação docente
sexual diversity
education
sexuality
teacher training
Brazil
Country: Brasil
Editor: Centro Latino-Americano em Sexualidade e Direitos Humanos (CLAM/IMS/UERJ)
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1984-64872013000100004
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1984-64872013000100004
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64872013000100004
Date Issue: 1-Apr-2013
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1984-64872013000100004.pdf266.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.