Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/28128
Type: Artigo de periódico
Title: Inglês para crianças do Ensino Fundamental: visões implícitas da avaliação proposta por um livro didático e as crenças dos professores
Author: Rocha, Cláudia Hilsdorf
Costa, Leny
Silva, Kleber Aparecido da
Abstract: This qualitative and ethnographic study was carried out within the context of a Foreign Language Project implemented in the Municipal Primary Schools of a small city in the state of São Paulo State. This research aimed at investigating the implicit and explicit views of the evaluation proposed by the coursebook in use. This work also aimed at researching into the relationship between such views and the beliefs of the teachers involved in such evaluation process. The theoretical framework includes reference to the communicative (Almeida Filho, 1993, 2005) and socio-interactionist principles (Vygotsky, 1978, 1998, 2001) applied to the concept of beliefs (Barcelos, 1995, 2004a, b; Silva, 2005), as well as on constructs related to testing and assessment (Scaramucci, 1997, 2004) as far as Primary English teaching is concerned (Cameron, 2001).
Este trabalho, de natureza qualitativa e de cunho etnográfico, tem como cenário um Projeto de Línguas Estrangeiras, implementado nos Ciclos 1 e 2 do Ensino Fundamental Público de uma cidade do interior paulista. O objetivo principal do estudo é investigar as visões implícitas da avaliação proposta pelo livro didático em uso no mencionado contexto de ensino, confrontando-as com a abordagem explícita do material acerca do processo avaliatório e com as crenças dos professores sobre a avaliação em foco. Para tanto, tomamos como referencial os princípios sociointeracionistas (Vygotsky, 1978) e comunicacionais (Almeida Filho, 1993, 2005) de linguagem e aprendizagem, assim como construtos referentes às crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas (Barcelos, 1995, 2004a, b; Silva, 2005) e também referentes à avaliação (Scaramucci, 1997, 2004) no ensino de línguas para crianças (Cameron, 2001).
Editor: Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1984-63982006000200005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982006000200005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982006000200005
Date Issue: 1-Jan-2006
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1984-63982006000200005.pdf148.74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.