Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/28123
Type: Artigo de periódico
Title: A gramática a serviço do desenvolvimento da escrita
Author: Buin, Edilaine
Abstract: This research work presents a discussion of the current conditions of Portuguese Language Teaching, also suggesting a methodology of First Language Teaching based on the guidance of the National Curricular Parameters (Parâmetros Curriculares Nacionais), in which grammar classes assist the development of writing. In order to do that, the use of pronouns is analyzed particularly, in a composition of narrative style written by a Middle School student from a public school in the state of São Paulo, Brazil. Starting from this analysis, the conduction of the student to grammar classes is suggested. This is an attempt to ally the Linguistics Theory of First Language Teaching to the Teacher's practice.
Este trabalho discute as condições atuais de ensino de língua portuguesa e, baseado nos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN), propõe uma metodologia de ensino de língua materna cujas aulas de gramática estejam a serviço do desenvolvimento da escrita. Para isso, analisa uma redação narrativa de uma aluna de 5ª série do Ensino Fundamental II da rede pública do Estado de São Paulo, com ênfase no uso pronominal, e, a partir dessa redação, sugere um encaminhamento para as aulas de gramática. Trata-se de uma tentativa de aliar a teoria lingüística de ensino de língua materna à prática docente.
Editor: Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1984-63982004000100009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982004000100009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982004000100009
Date Issue: 1-Jan-2004
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1984-63982004000100009.pdf89.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.