Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/281193
Type: TESE DIGITAL
Title: A extração de problemas de uma pedagogia do conceito
Title Alternative: The extraction of problems for a pedagogy of the concept
Author: La Salvia, Andre Luis, 1982-
Advisor: Orlandi, Luiz Benedicto Lacerda, 1936-
Abstract: Resumo: Deleuze e Guattari definiram a filosofia como criação de conceitos, em O que é a filosofia?. Porém, em estudo sobre Bergson (1956), Deleuze já afirmava que um filósofo cria novos conceitos. Há, portanto, um grande território de pesquisa sobre as relações entre "criação" e "conceito" na definição de filosofia. Esta tese escolheu a noção de "pedagogia do conceito" como capaz de dizer algo acerca dessas relações, ao se perguntar também quais as implicações de se tomar esta noção para se pensar o ensino e aprendizagem de filosofia?

Abstract: Deleuze and Guattari defined philosophy as creating concepts in What is Philosophy ?. However, in a study of Bergson (1956), Deleuze already stated that a philosopher creates new concepts. There is therefore a large territory of research on the relationship between "creation" and "concept" in the definition of philosophy. This thesis chose the notion of "pedagogy of the concept" as able to say something about these relationships, while also ask for the implications of using this notion to think about teaching and learning philosophy?
Subject: Deleuze, Gilles, 1925-1995 - Crítica e interpretação
Guattari, Felix, 1930-1992
Filosofia - Estudo e ensino
Filosofia francesa
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2015
Appears in Collections:IFCH - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
LaSalvia_AndreLuis_D.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.