Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/28093
Type: Artigo de periódico
Title: Inventário de Depressão Infantil (CDI): análise dos parâmetros psicométricos
Title Alternative: Child Depression Inventory (CDI): analyses of its psychometrical properties
Author: Cruvinel, Miriam
Boruchovitch, Evely
Santos, Acácia Aparecida Angeli dos
Abstract: The objective of the present study was to evaluate the psychometrical properties of both the Brazilian reduced version of CDI (Study 1) and the CDI proposed by Kovacs (Study 2). The sample in Study 1 was composed of 169 students of 3rd, 4th and 5th grades of a public school in Campinas. The factor analysis in Study 1 identified five factors explaining 49,6% of the total variance and the Cronbach coefficient was 0,73. In Study 2, 157 students of 3rd and 4th grade of a public school in Campinas took part. Five factors explaining 43,9% of the variance also emerged from the factor analysis of Study 2. The Cronbach coefficient was 0.80. Nonetheless, in both studies, the cognitive, affective, motivational, and behavioral components of the construct child depression were not evinced. This should be a challenge which remains to be addressed by future research.
O objetivo do presente estudo foi analisar os parâmetros psicométricos da versão brasileira reduzida do Inventário de Depressão Infantil - CDI e de sua versão original. Do Estudo 1, participaram 169 escolares da 3ª, 4ª e 5ª série, do ensino fundamental de escola pública. A análise fatorial apontou a presença de cinco fatores que explicavam 49,6% da variância total e obteve-se um Alfa de Cronbach de α=0,73. Do Estudo 2, participaram 157 alunos de 3ª e 4ª série do ensino fundamental de uma escola pública. A análise fatorial exploratória revelou também cinco fatores que explicavam 43,9% da variância total com um Alfa de Cronbach de α=0,80. Todavia, em ambos os estudos, os itens dos fatores ainda não se mostraram ajustados no que se refere à separação dos aspectos cognitivos, afetivos, motivacionais e comportamentais envolvidos no construto depressão infantil, o que deve constituir-se em um desafio para os estudiosos do tema.
Subject: avaliação psicológica
psicometria
escalas de auto-relato
depressão infantil
psychological evaluation
psychometrics
self-report scales
child depression
Editor: Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1984-02922008000200013
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1984-02922008000200013
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922008000200013
Date Issue: 1-Dec-2008
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1984-02922008000200013.pdf756.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.