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Type: Artigo de periódico
Title: Concrete compressive characteristic strength analysis of pile caps with three piles
Title Alternative: Análise da resistência característica à compressão do concreto em blocos sobre três estacas
Author: Buttignol, T. E.T.
Almeida, L.C.
Abstract: In this paper a numerical analysis of three-pile caps is developed to study the influence of concrete compressive characteristic strength in pile caps resistance capacity. A three-pile cap model derived from Miguel's [1] work was adopted. From this model, variations on the compressive characteristic strength were made in order to observe modifications in its structural behavior. The numerical analysis was developed with finite element software ATENA 3D [2]. The results demonstrated that an increase in the compressive characteristic strength was not followed by a significant increment in pile cap's strength, since models' ruin were due to concrete splitting (opening cracks parallel to principal compressive stresses as a result of perpendicular tension stresses within the structure) and ties steel bars yielding. In the models analyzed high-tension stresses were developed along the struts and at the bottom of the pile cap's section, demonstrating that pile cap's ultimate resistance is not influenced by the compressive strength.
Este trabalho tem por objetivo realizar uma análise numérica da influência da resistência característica à compressão do concreto (fck) em blocos sobre três estacas. Para tanto, foi utilizado um modelo-padrão de bloco sobre três estacas originalmente desenvolvido por Miguel [1]. A partir deste modelo foram realizadas variações na resistência à compressão do concreto de modo a se observar modificações no comportamento estrutural do elemento. A análise numérica é desenvolvida por meio de programa de computador baseado no MEF. Os resultados demonstraram que o aumento do fck não provocou um aumento significativo da resistência do bloco, visto que a ruína dos modelos ocorreu devido ao fendilhamento (desenvolvimento de tensões de tração perpendiculares às bielas comprimidas) e escoamento da armadura dos tirantes. Nos modelos analisados desenvolveram-se tensões de tração elevadas ao longo das bielas e na seção inferior do bloco, demonstrando que a resistência última dos blocos não é função da resistência à compressão.
Subject: blocos de concreto
elementos finitos
concreto armado
fundação
pile caps
finite elements
reinforced concrete
foundation
Editor: IBRACON - Instituto Brasileiro do Concreto
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1983-41952013000100009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1983-41952013000100009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-41952013000100009
Date Issue: 1-Feb-2013
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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