Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/280605
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: Entroncamento entre raça e classe = ferroviarios no Centro Oeste Paulista 1930-1970
Title Alternative: (Con)junction between race and class : railway workers in the center west of São Paulo 1930-1970
Author: Ferreira, Lania Stefanoni
Advisor: Leite, Márcia de Paula, 1948-
Abstract: Resumo: Este trabalho é um estudo da trajetória de trabalhadores ferroviários, negros e brancos, no interior do Estado de São Paulo; especificamente nas cidades de Rio Claro, São Carlos e Araraquara no período de 1930 a 1970. Assim, esta pesquisa dedica-se, a uma leitura de como as empresas ferroviárias do início do século XX, além de interligar regiões e aproximar trabalhadores de diferentes raças; influenciou na ascensão e mobilidade desta categoria, no campo econômico, político, social e cultural frente às outras categorias. Para realizar este trabalho foram entrevistados trabalhadores aposentados da Companhia Paulista nas três cidades citadas

Abstract: This is a study of the history of railway workers, black and white in the State of São Paulo, specifically in the cities of Rio Claro, São Carlos, Araraquara from 1930 to 1970. This research is devoted to a reading of how the railways of the early twentieth century, and connect regions and to bring workers from different races, rise and influence the mobility of this class in the economic, political, social and cultural compared to other categories. To realize this research were interviewed retirees Companhia Paulista in the tree cities mentioned
Subject: Ferrovias
Relações étnicas
Relações raciais
Ferroviarios - São Paulo (Estado) - 1930-1970
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:IFCH - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ferreira_LaniaStefanoni_D.pdf14.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.