Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/28023
Type: Artigo de periódico
Title: Perspectivas interdisciplinar e rizomática na formação dos profissionais da saúde
Title Alternative: Interdisciplinary and rhizomatic perspectives in the formation of the health professionals
Author: Bagnato, Maria Helena Salgado
Monteiro, Maria Inês
Abstract: This purpose of this article is to problemize aspects of the interdisciplinary and rhizomatic in the formation of professionals from the health area. Both attitudes require plural looks and other postures from the educators in the relationships that they establish with the subjects and with the knowledge, seeking to overcome fragmented manners of the labor processors and the production of science, recovering the dialectic character of the social reality. The challenges posed by these perspectives invite all the educators ethically involved in this to reflect on the inclusion of themes and dimensions that pass transversally by professional formation process and the production of knowledge, moving territories, comprehensions and subjectivities, which can enable innovative and polysemic interpretations, very desirable to deal with the complexity of reality, also in the health area.
Este artigo tem como objetivo problematizar aspectos das perspectivas interdisciplinar e rizomática na formação de profissionais da área da saúde. Ambas as atitudes requerem olhares plurais e outras posturas dos educadores nas relações que estabelecem com os sujeitos e com os conhecimentos, visando a superar maneiras fragmentadas dos processos de trabalho e de produção de ciência, recuperando o caráter dialético da realidade social. Os desafios postos por estas perspectivas convidam todos os educadores envolvidos eticamente neste processo a refletirem sobre a inclusão de temas e dimensões que perpassam transversalmente o processo de formação profissional e a produção de conhecimentos, movimentando territórios, compreensões e subjetividades, o que pode possibilitar interpretações inovadoras e polissêmicas, bastante desejáveis para se lidar com a complexidade da realidade, inclusive na área da saúde.
Subject: ensino em saúde
interdisciplinaridade
rizoma
educação
teaching in health
interdisciplinarity
rhizoma
education
Editor: Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1981-77462006000200003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462006000200003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462006000200003
Date Issue: 1-Sep-2006
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1981-77462006000200003.pdf269.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.