Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/280054
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: As mascaras de Lelio : ficção e realidade nas "Balas de Estalo" de Machado de Assis
Title Alternative: The Lelio's masks : fiction and reality in "Balas de Estalo" of Machado de Assis
Author: Ramos, Ana Flavia Cernic
Advisor: Chalhoub, Sidney, 1957-
Abstract: Resumo: Este estudo analisa a participação de Machado de Assis, sob o pseudônimo Lélio, na série coletiva -Balas de Estalo, publicada na Gazeta de Notícias entre os anos de 1883 e 1886. Inserida no contexto de mudanças urbanas, da imigração, do abolicionismo, Balas de Estalo ajudou na criação de um projeto político baseado no declínio das principais instituições do país, tais como a monarquia, a igreja e a escravidão. O tema dessa pesquisa é compreender de que maneira Machado de Assis participou dessa série, como ele criou sua personagem Lélio e, finalmente, como ele analisou a política imperial em fins do século XIX

Abstract: This study examines Machado de Assis' participation, under the pseudonym Lélio, in the collaborative series Balas de Estalo, published in the periodical Gazeta de Notícias from 1883 to 1886. In the context of urban change, immigration, and abolitionism pertaining to the period, ?Balas de Estalo? helped to debate the decline of the monarchy, the Catholic Church and the institution of slavery. The dissertation seeks to understand Machado's participation in the series, to explore the characteristics of Lelio, the fictional narrator, and, finally, to investigate the writer's view of imperial politics in the late 19th century
Subject: Assis, Machado de, 1839-1908 - Crítica e interpretação
Literatura brasileira - História e crítica
Imprensa - Poços de Caldas (MG) - História
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:IFCH - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ramos_AnaFlaviaCernic_D.pdf5.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.