Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/27990
Type: Artigo de periódico
Title: A construção do ídolo no fenômeno futebol
Title Alternative: The construction of the idol in the football phenomenon
Author: Morato, Márcio Pereira
Giglio, Sérgio Settani
Gomes, Mariana Simões Pimentel
Abstract: This paper objectives to investigate the idol role in the construction of the football phenomenon in Brazil. For that, ex-football players, professional football players and football 5-a-side players were interviewed. The data analysis emphasized four categories: Creation, Diffusion, Idolatry and Roles. To analyze and make inferences from the data, the Enunciation Analysis, one of the Contend Analysis technique was used. The construction of idols was dependent on the appreciation of great achievements and creating bonds. The achievements are dependent on the categories time and space, giving an expiration date to idolatry and providing a cyclic renewal of idols. The stronger the relationship of the triad player-club-fan, the deeper the bonds will be. The achievements are shown in the media and if the bonds are well established, the image of the idol will be exalted and valued, nurturing and motivating the passion of the fans and cultivating the dream of being a football player in the social imaginary.
Este artigo objetivou investigar o papel do ídolo na construção do fenômeno futebol no Brasil. Foram entrevistados ex-jogadores de futebol, jogadores profissionais e jogadores de futebol para cegos. O tratamento dos dados destacou quatro categorias: Criação, Difusão, Idolatria e Papéis. Para tal categorização e inferência foi utilizada a Análise de Enunciação, uma das técnicas da Análise de Conteúdo. A construção de ídolos mostrou-se dependente da valorização de grandes feitos e da criação de vínculos. Os feitos são dependentes das categorias tempo e espaço, dando um prazo de validade para a idolatria e propiciando uma cíclica renovação de ídolos. Os vínculos serão maiores quanto maiores forem as relações da tríade jogador-clube-torcedor. Os feitos são mostrados na mídia e se os vínculos estiverem bem estabelecidos, a imagem do ídolo será exaltada e valorizada, alimentando e motivando a paixão dos torcedores e cultivando o sonho de ser jogador de futebol no imaginário social.
Subject: Futebol
Pessoas com Deficiência
Ídolo
Football
Disabled Persons
Idol
Editor: Universidade Estadual Paulista
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.5016/1980-6574.2011v17n1p1
Address: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n1p1
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742011000100001
Date Issue: 1-Mar-2011
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1980-65742011000100001.pdf214.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.