Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/279760
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Exposições de Lina Bo Bardi
Title Alternative: The exhibitions of Lina Bo Bardi
Author: Ribeiro, Ana Luisa Carmona, 1984-
Advisor: Rubino, Silvana, 1959-
Rubino, Silvana Barbosa, 1959-
Abstract: Resumo: Nascida em Roma e graduada arquiteta na Itália, Lina Bo Bardi transferiu-se para o Brasil em 1946. Desde a chegada ao país e marcadamente após a inauguração do Museu de Arte Assis Chateaubriand, em São Paulo, Lina Bo Bardi desenvolveu projetos expográficos em fluxo quase constante, incluindo mostras no MASP, no Museu de Arte Moderna da Bahia (MAMB), em Salvador, do Museu de Arte Popular do Unhão (MAP), também na capital baiana, e posteriormente atuando como diretora de programação no Serviço Social do Comércio (SESC), no bairro paulistano da Pompéia. Apoiando-se na pesquisa realizada sobre a documentação o do acervo pessoal e profissional da arquiteta que perpassa o período de 1947 a 1985, assim como na análise de plantas expográficas, material impresso, clipping jornalísstico e fotografias referentes as exposicições organizadas por Lina, esta dissertação investiga deslocamentos e desenvolvimentos no discurso expográfico de Bo Bardi sempre perpassado pelas seguintes temáticas recorrentes: a relação entre arte popular, design e arte erudita; o papel pedagógico das instituições museais; e a influência das inovações expográficas italianas e a busca por uma linguagem expográfica auto?ctone, vinculada a um projeto de desenvolvimento nacional

Abstract: Born in Rome, Lina Bo Bardi began her career as an architect in Italy before the break of World War II, immigrating to Brazil in 1946, where she lived until her death in 1992. Among a multidisciplinary array of works in the fields of design and architecture, Bo Bardi also organized and designed several exhibitions in the Museu de Arte de Sa?o Paulo (MASP), the Museu de Arte Moderna da Bahia (MAMB) and the Museu de Arte Popular do Unha?o (MAP), both in Salvador, and in SESC Fa?brica da Pompe?ia, in Sa?o Paulo. Relying on drafts, sketches, and correspondence from Bo Bardi¿s personal and professional archives, mostly unpublished, and also on exhibition plans, printed matter, news clipping and photographs from the architects exhibitions, our investigation focuses on Bo Bardi¿s expographic activity, its attained discourse and its developments between the late 1940s and mid 1980s. During this period she dwell with some recurring debates: the relationship between folk art, design and Art; the pedagogical role of the museum institutions; the influence of Italian expographic design from the 1940s and 50s in her brazillian work; and the quest for an indigenous language for her exhibition designs, which she also envisioned as a tool for the economical, social and cultural development of Brazil
Subject: Bardi, Lina Bo, 1914-1992 - Coleções de arte - Exposições
Artesanato
Museologia
Arte
Artes aplicadas
Editor: [s.n.]
Citation: RIBEIRO, Ana Luisa Carmona. Exposições de Lina Bo Bardi. 2015. 366 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/279760>. Acesso em: 27 ago. 2018.
Date Issue: 2015
Appears in Collections:IFCH - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ribeiro_AnaLuisaCarmona_M.pdf70.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.