Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/279713
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: A I Bienal Latino-Americana de São Paulo
Title Alternative: The I Latin American Biennial of São Paulo
Author: Lodo, Gabriela Cristina, 1986-
Advisor: Aguilar, Nelson, 1945-
Aguilar, Nelson Alfredo, 1945-
Abstract: Resumo: A presente pesquisa tem como objetivo estudar a realização de uma exposição de arte específica na história da arte brasileira, a I Bienal Latino-Americana de São Paulo, ocorrida no ano de 1978. A mostra pensada como um espaço de apresentação e discussão dedicado exclusivamente à produção artística da América Latina ocorreu paralelamente às edições internacionais da Bienal de São Paulo. Originalmente, a I Bienal Latino-Americana fora criada com o intuito de substituir as edições das Pré-Bienais, mostras de arte brasileira, que também ocorreram entre os certames internacionais a partir de 1970. As exposições organizadas pela Fundação Bienal de São Paulo na década de 1970 foram consideradas por parte da crítica de arte brasileira de qualidade inferior quando comparadas às edições anteriores. Em parte, a crise enfrentada pela Fundação decorre do difícil período político e social vivido pelo Brasil no momento, com a Ditadura Militar, o cerceamento cultural e boicote às Bienais de São Paulo. Tanto as mostras nacionais quanto a latino-americana exerceram a função de renovar as discussões no cenário artístico nacional e reaver o prestígio das Bienais de São Paulo, abalado com a crise enfrentada pela instituição no período. No entanto, o projeto de valorização da cultura e da arte latino-americana foi prematuramente finalizado no ano de 1980, mesma data em que deveria ocorrer a segunda edição da mostra. A pesquisa se concentrou em estudar o projeto que envolveu a I Bienal Latino-Americana de São Paulo e sua não continuidade, levando em consideração os principais fatores que possibilitaram sua criação, sua organização e realização no ano de 1978 e o seu consequentemente fim no ano de 1980

Abstract: This research project aims at studying the hosting of an specific art exhibition in the Brazilian Art History, the I Latin American Biennial of São Paulo, which happened in 1978. The exhibition was conceived as a space for presentation and discussion exclusively dedicated to Latin American artistic production, and it took place simultaneously to the international editions of Biennial of São Paulo. Originally, the I Latin American Biennial was created to replace the "Pré-Bienais" editions, national art exhibitions that had occurred since 1970 between the international editions. The art exhibitions organized by the Biennial Foundation of São Paulo in 1970s were considered of low quality by Brazilian art critics when compared to previous editions. Partly, the crisis faced by the Foundation derives from the difficult political and social period that Brazil faces at the moment, like the military dictatorship, the cultural curtailment and the boycott of Biennial of São Paulo. Both national exhibitions and Latin American exhibitions had the function of renewing discussions in the national artistic scene and retrieving prestige for Biennial of São Paulo, which had been hard-hit by the institution crisis at that moment. However, the project of valorization of Latin American culture and art was early terminated in 1980, at the same time the second edition of the exhibition would take place. The research focused on studying the project that involved the I Latin American Biennial of São Paulo and its non-continuation, taking into consideration the main factors that enabled its creation, its organization and hosting in 1978, and its consequently end in 1980
Subject: Arte brasileira
Arte latino-americana
Bienal Latino Americana de São Paulo (1. : 1978 : São Paulo, SP)
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2014
Appears in Collections:IFCH - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Lodo_GabrielaCristina_M.pdf3.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.