Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/279633
Type: DISSERTAÇÃO DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: A composição de uma pioneira : De Francisca a Chiquinha
Title Alternative: The composition of a pioneer : from Francisca to Chiquinha
Author: Cesar, Rafael do Nascimento, 1989-
Advisor: Pontes, Heloisa André, 1959-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa tem como objetivo analisar a trajetória social da instrumentista, compositora e maestrina Francisca Edwiges Neves Gonzaga (1847 - 1935) tendo em vista a rede de relações e interdependências na qual a artista estava inserida e como se deu a objetivação de seu carisma, seja pelo seu reconhecimento artístico em vida, seja pela documentação e interpretação de seu legado pelas biografias sobre ela escritas. Do mesmo modo, verificar-se-á como a experiência musical, quando contextualizada socio-historicamente, significou, para Chiquinha Gonzaga, um processo de construção de sua identidade enquanto musicista e, ao mesmo tempo, de sua identidade como mulher. Também se propõe à investigação das inflexões de gênero presentes na produção cultural de bens simbólicos no Rio de Janeiro do entresséculos, tomando a atividade musical (execução instrumental e composição) como processo de constituição de subjetividades na intersecção com os principais marcadores sociais de diferença (sexualidade, cor, geração, classe social e gênero)

Abstract: This research intends to analyze the social trajectory of the instrumentalist, composer and conductor Francisca Edwiges Neves Gonzaga (1847-1935), considering the network of relations and interdependencies in which this artist was embedded and how the objectification of her charisma took place, both through the artistic recognition she received in life and through the documentation and interpretation of her legacy through the biographies written about her. In a similar way, it intends to verify how the musical experience, when socially and historically contextualized, constituted, for Chiquinha Gonzaga, a process of construction of her identity as a musician, and, at the same time, of her identity as a woman. It also has the purpose of investigating the gender inflexions present in the cultural production of symbolic goods in the turn-of-the-century Rio de Janeiro, understanding musical activity (instrumental execution and composition) as a process of constitution of subjectivities in the intersection with the main markers of social difference (sexuality, color, generation, social class and gender)
Subject: Gonzaga, Chiquinha, 1847-1935 - Biografia
Produção cultural
Gênero
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2015
Appears in Collections:IFCH - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Cesar_RafaeldoNascimento_M.pdf3.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.