Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/279257
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: O campo publicitario paulistano nos anos 90 : dilemas da mundialização
Author: Constantino, Alexandre Krugner
Advisor: Ortiz, Renato, 1947-
Abstract: Resumo: o campo publicitário guarda uma íntima relação com os campos econômico e político, sobretudo com o primeiro, por ser uma especialização, surgida no século XX, da Indústria Cultural. No Brasil, o processo de consolidação desta indústria, iniciada na década de 60, foi marcado pela ausência de uma visão crítica resultante da incompreensão, por parte dos intelectuais, de seu real significado político e cultural, no contexto do milagre econômico do então regime militar. Nos anos 90, com a euforia da revolução eletrônica e informacional e com a abertura dos mercados - a chamada globalização - novamente um certo acriticismo ter-se-ia implantado, agora num contexto diverso. O objetivo desta dissertação é avaliar, segundo as categorias analíticas de Pierre Bourdieu e com as contribuições dos críticos da Indústria Cultural, como esta "tradição acrítica" estaria agora se prolongando, em função da construção de ideologias que legitimam aglobalização e da qual o campo publicitário certamente é um de seus artífices mais ativos

Abstract: The advertising industry keeps a close relation with the economic and political fields, particularly with the first, for being a specialization arisen in the XX century from the Cultural Industry. In Brazil, the process of consolidation of this industry, which began in the decade of 60, has been marked by the absence of a critical view resulting from the intellectuals' nonunderstanding of its real political and cultural significance in the context of the "economic miracle" under the military regime. In the 90s, under the euphoria promoted by the electronic and information revolution and market opening - the so-called globalization - again a certain acriticism has been implemented, now in a different contexto The objective of this dissertation is to evaluation according to Pierre Bourdieu's analytical categories and the contributions of critics of the Cultural Industry, how this "acritical tradition" would now be prolonging as a function of the building up of ideologies that legitimate globalization and of which the advertising industry is certainly one of its more active designers
Subject: Bourdieu, Pierre, 1930-2002
Publicidade
Indústria cultural
Globalização
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: CONSTANTINO, Alexandre Krugner. O campo publicitario paulistano nos anos 90: dilemas da mundialização. 2004. 255 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciencias Humanas, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/279257>. Acesso em: 3 ago. 2018.
Date Issue: 2004
Appears in Collections:IFCH - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Constantino_AlexandreKrugner_M.pdf14.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.