Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/27910
Type: Artigo de periódico
Title: Importância da interdisciplinaridade na avaliação das disfagias: avaliação clínica e videofluoroscópica da deglutição
Title Alternative: Interdisciplinary evaluation of dysphagia: clinical swallowing evaluation and videoendoscopy of swallowing
Author: Sordi, Marina de
Mourão, Lucia Figueiredo
Silva, Ariovaldo Armando da
Flosi, Luciana Claudia Leite
Abstract: Patients with dysphagia have impairments in many aspects, and an interdisciplinary approach is fundamental to define diagnosis and treatment. A joint approach in the clinical and videoendoscopy evaluation is paramount. AIM: To study the correlation between the clinical assessment (ACD) and the videoendoscopic (VED) assessment of swallowing by classifying the degree of severity and the qualitative/descriptive analyses of the procedures. STUDY DESIGN: cross-sectional, descriptive and comparative. MATERIALS AND METHODS: held from March to December of 2006, at the Otolaryngology/Dysphagia ward of a hospital in the country side of São Paulo. 30 dysphagic patients with different disorders were assessed by ACD and VED. The data was classified by means of severity scales and qualitative/ descriptive analysis. RESULTS: the correlation between severity ACD and VED scales pointed to a statistically significant low agreement (KAPA = 0.4) (p=0,006). The correlation between the qualitative/descriptive analysis pointed to an excellent and statistically significant agreement (KAPA=0.962) (p<0.001) concerning the entire sample. CONCLUSION: the low agreement between the severity scales point to a need to perform both procedures, reinforcing VED as a doable procedure. The descriptive qualitative analysis pointed to an excellent agreement, and such data reinforces our need to understand swallowing as a process.
Opaciente disfágico apresenta prejuízos em diversos aspectos, sendo a atuação interdisciplinar fundamental para definição do diagnóstico e da conduta. A atuação em conjunto na avaliação clínica e videoendoscópica é de extrema importância. OBJETIVO: Estudar a correlação entre a avaliação clínica (ACD) e videoendoscópica da deglutição (VED) por meio da classificação do grau de severidade e a análise qualitativo/descritiva dos procedimentos. FORMA DE ESTUDO: Estudo transversal, descritivo, comparativo. MATERIAL E MÉTODO: Realizado no março a dezembro de 2006 no ambulatório de Otorrinolaringologia/Disfagia de um hospital do interior de São Paulo. Foram avaliados pela ACD e VED 30 pacientes disfágicos com diferentes doenças. Os dados foram classificados por meio de escalas de severidade e análise qualitativa/descritiva. RESULTADOS: A correlação entre as escalas de severidade de ACD e VED apontou concordância baixa (KAPA = 0,4) de modo estatisticamente significante (p=0,006). A correlação entre a análise qualitativa/descritiva apontou concordância excelente (KAPA=0.962) estatisticamente significante (p<0.001) para a amostra total. CONCLUSÃO: A concordância baixa entre as escalas de severidade aponta a necessidade da realização de ambos os procedimentos, reforçando a VED como procedimento factível. A análise qualitativa descritiva apontou concordância excelente, dado que reforça a necessidade da compreensão da deglutição como um processo.
Subject: avaliação de deglutição
doenças neurodegenerativas
transtornos de deglutição
swallowing assessment
neurodegenerative disorders
swallowing disorder
Editor: Associação Brasileira de Otorrinolaringologia e Cirurgia Cervicofacial
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1808-86942009000600002
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1808-86942009000600002
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-86942009000600002
Date Issue: 1-Dec-2009
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1808-86942009000600002.pdf333.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.