Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/27621
Type: Artigo de periódico
Title: Professor de ensino superior: o entendimento a partir de narrativas de pós-graduandos em química
Title Alternative: Teacher of higher education: the view from the narratives of graduate students in Chemistry
Author: Quadros, Ana Luiza de
Silva, Dayse Carvalho da
Silva, Fernando César
Silva, Gilson de Freitas
Oliveira, Sheila Rodrigues
Andrade, Frank Pereira de
Tristão, Juliana Cristina
Santos, Leandro José
Aleme, Helga Gabriela
Abstract: The quality of higher education has raised growing interest among researchers and experts in education. In the present work we have emphasized the correlation between the growing specialization offered by graduate programs in Chemistry and the improvement in the quality of university teachers, trying to understand how the graduate students themselves imagine the teaching activity. For that, graduate students in Chemistry from the Federal University of Minas Gerais were invited to construct narratives about a fictitious situation in which they imagined themselves as teachers. The analysis of the reports was made by grouping the facts described under three categories: the preparation for approval in the admission exam, the classes taught, and the activities developed during the first four months of work. Results have shown that students pay less attention to the teaching activity and tend to value research and the activities that foster it. This shows that future professionals, even taking up the post of teachers, are more predisposed to act as researchers than to exercise the teaching activity. Such indication seems to be related to the demands made during the selection process for higher education teachers and to the current work situation in most universities, which evaluate qualitatively the intellectual production in the form of articles, whereas classes are evaluated in a more quantitative manner.
A qualidade do ensino superior tem despertado cada vez mais o interesse de pesquisadores e especialistas em educação. Neste trabalho, foi enfatizada a correlação entre a crescente especialização oferecida pelos programas de pós-graduação em química e a melhoria da qualidade docente dos professores universitários, procurando entender como os próprios pós-graduandos imaginam ser a atividade docente. Para isso, os estudantes de pós-graduação em química da Universidade Federal de Minas Gerais foram convidados a construir uma narrativa sobre uma situação fictícia em que se imaginavam professores. A análise dos relatos foi realizada agrupando-se os fatos narrados em três categorias: a preparação para aprovação no concurso, as aulas ministradas e as atividades desenvolvidas durante os quatro primeiros meses de trabalho. Os resultados mostraram que os estudantes dão menos atenção à atividade docente e tendem a valorizar a pesquisa e as atividades que a dinamizam. Isso evidencia que os futuros profissionais, mesmo assumindo o cargo de professor, estão mais predispostos a atuarem como pesquisadores do que a exercerem a docência. Tal indício parece estar relacionado com as exigências dos processos de seleção de professores de ensino superior e com o funcionamento atual da maior parte das universidades, que avaliam em termos qualitativos a produção intelectual na forma de artigos, ao passo que as aulas são avaliadas em seu caráter mais quantitativo.
Subject: Ensino superior
Docência
Formação didático-pedagógica
Trajetória
Higher education teaching
Teaching
Didactic-pedagogical formation
Trajectory
Editor: Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1517-97022012000200008
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022012000200008
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000200008
Date Issue: 1-Jun-2012
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1517-97022012000200008.pdf812.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.