Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/275767
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Aplicação de técnicas de visualização de informação em ferramentas para apoio à avaliação formativa em sistemas de EaD
Title Alternative: Application of techniques of information visualization to support formative assessment in e-learning systems
Author: Dario, Dineide
Advisor: Rocha, Heloisa Vieira da, 1954-
Abstract: Resumo: Com o crescimento da Educação a Distância online (EaD), cresce também a necessidade de suporte a novos e mais efetivos métodos de avaliação para esta modalidade, como a Avaliação Formativa, que permite monitorar e orientar continuamente a participação dos alunos no desenvolvimento de uma ação de aprendizagem. As ferramentas para suporte a este método de avaliação coletam muitos indicadores de participação, que são gerados na forma de volumosos dados, o que geralmente dificulta a sua análise e consequente uso no processo de acompanhamento pelo avaliador. Por isso, é proposta neste trabalho a aplicação de técnicas de Visualização de Informação sobreas informações geradas por uma ferramenta de Avaliação Formativa para auxiliar na análise dos dados coletados, por meio de representações gráficas interativas que permitam explorar as informações em diferentes níveis de granularidade. Para avaliar a proposta, foi desenvolvido um protótipo da ferramenta de Visualização de Informação integrada à ferramenta de Avaliação Formativa implementada na segunda fase do projeto TIDIA-Ae pelo grupo e-Labora. A avaliação desse protótipo em uma simulação de curso indicou a efetividade da proposta, mostrando que a aplicação de técnicas de Visualização de Informação na análise das informações geradas por uma ferramenta de suporte à Avaliação Formativa auxilia formadores e aprendizes nesse processo, trazendo maior agilidade, dinamismo e praticidade ao acompanhamento da ação de aprendizagem, através de novas e significativas visões acerca das participações

Abstract: The growth of online Distance Education (e-learning) causes growth of the need to support new and more effective methods of assessment, as the Formative Assessment, which allows continuous monitoring and guidance of students participation in the development of a learning action. The tools to support this assessment method collect many indicators of participation, which are generated in the form of huge amounts of data, often complicating the analysis and consequent use of this information in the monitoring process by the assessor. Therefore this work proposes the application of techniques of Information Visualization on the information generated by a Formative Assessment Tool to assist in analyzing the data collected through interactive graphical representations to exploit the information at different levels of granularity. In order to evaluate the proposal, a prototype for an Information Visualization Tool has been developed integrated with Formative Assessment Tool implemented in the second phase of theproject TIDIA-Ae by the e-Labora group. The evaluation of this prototype in a simulated course demonstrated the effectiveness of the proposal, indicating that the application of Information Visualization techniques to analyze the information generated by a support tool for Formative Assessment helps teachers and learners in this process. The monitoring of a learning action gained greater agility, dynamism and practicality, through new and significant visions about the participation
Subject: Ensino à distância
Ensino a distancia - Aprendizagem - Avaliação
Visualização de informação
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:IC - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Dario_Dineide_M.pdf3.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.