Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/275483
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: A atuação do profissional de Educação Física no núcleo de apoio à saúde da família (NASF) e os resultados de sua intervenção com um grupo de usuários do Sistema Único de Saúde (SUS)
Title Alternative: The role of Physical Education professional in the support center for family health (NASF) and the results of its intervention with a group of users of the unified health system (SUS)
Author: Gonçalves, Michelli Cristina de Andrade
Advisor: Vilarta, Roberto, 1956-
Abstract: Resumo: A demanda por profissionais de Educação Física na área da saúde vem aumentando nos últimos anos, sendo que o Núcleo de Apoio à Saúde da Família (NASF) é o setor que oferece mais vagas. Este trabalho teve como objetivo investigar alterações na percepção da qualidade de vida, dados antropométricos e valores de pressão arterial das participantes de um programa de exercícios físicos, todas pertencentes a uma Unidade de Saúde da Família do município de São João da Boa Vista. As participantes foram instruídas por uma profissional de Educação Física pertencente à equipe do NASF. A percepção da qualidade de vida foi avaliada através do WHOQOL abreviado. Os dados antropométricos coletados foram: massa corporal, estatura, medidas da circunferência da cintura e do quadril, além do cálculo do índice de massa corporal. Os valores de pressão arterial foram aferidos através do monitor de pressão arterial digital automático de pulso da marca Techline, modelo Z-40. O nível socioeconômico foi coletado através de questionário. Para a análise dos dados, as 32 voluntárias foram classificadas em dois grupos, de acordo com o tempo em que frequentaram o programa: Grupo 6 meses (G6M; n=16) e Grupo 1 ano (G1A; n=16). Houve diferença significante no G1A em relação à massa corporal, cintura, IMC e RCQ. Na avaliação do WHOQOL abreviado, o G6M apresentou valores estatísticos significantes de melhora relacionados com os domínios físico, psicológico e qualidade de vida geral. Ambos os grupos iniciaram o programa com valores médios de pressão arterial sistólica e diastólica acima da normalidade e finalizaram o programa com valores dentro da normalidade

Abstract: The demand for physical education professionals in health care has increased in recent years, and the Family Health Support Centers (NASF) is the sector that offers more vacancies. This study aimed to investigate changes to the perception of the life quality, anthropometric data and blood pressure values of participants in a physical exercise program, belonging to a Family Health Unit in São João da Boa Vista, instructed by a Physical Education professional belonging to the NASF team. The perception of life quality was assessed using the WHOQOL-BREF. Anthropometric data were collected: weight, height, circumference measurements of the waist and hip, and the calculation of body mass index. The blood pressure values were measured by a wrist automatic digital blood pressure monitor by the trademark Techline, model Z-40. Socioeconomic status was collected using a questionnaire. For data analysis, the 32 volunteers were classified into two groups according to the time attended the program: Group 6 months (G6M n = 16) Group 1 year (G1A, n = 16). Significant difference was observed at G1A regarding weight, waist, BMI and WHR. In the evaluation of the WHOQOL, the G6M showed statistically significant values of improvement related to the physical, psychological, and overall life quality. Both groups began the program with average values of systolic and diastolic blood pressure above the normal range and finished the program with values within the normal range
Subject: Sistema Único de Saúde (Brasil)
Educação física
Qualidade de vida
Pressão arterial
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2013
Appears in Collections:FEF - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Goncalves_MichelliCristinadeAndrade_M.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.