Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/275311
Type: TESE
Title: Ginastica geral : uma area do conhecimento da educação fisica
Author: Souza, Elizabeth Paoliello Machado de, 1951-
Advisor: França, Carlos Alberto Vidal, 1945-
Abstract: Resumo: Este estudo focaliza a Ginástica Geral, uma modalidade não competitiva em expansão no Brasil, com o objetivo de contextualizá-la e justificá-la como uma área do conhecimento da Educação Física. A partir de um aprofundamento sobre o universo da Ginástica e seus conceitos, foram analisados os campos de atuação, os conteúdos que a compõem e a estrutura da Ginástica no mundo. O presente trabalho levantou dados que possibilitaram uma nova visão da Ginástica Geral de acordo com a sua realidade no mundo, no continente americano, em nível nacional e, finalmente, no contexto acadêmico. Tomando como base a experiência de 8 anos do Grupo de Pesquisa - Grupo Ginástico Unicamp, esta tese apresenta a concepção de Ginástica Geral desenvolvida e veiculada por este grupo, a qual se fundamenta nos princípios norteadores: formação humana e capacitação, tendo como objeto de estudo a cultura corporal e como paradigma de orientação a Socialização/Sociabilização. A trajetória metodológica do trabalho desenvolveu-se a partir da coleta e análise de dados oriundos de fontes diversificadas como: 1. entrevistas semiestruturadas com ginastas, professores, técnicos e dirigentes brasileiros e estrangeiros; 2. observações em: festivais internacionais da área, estágio em clubes e escolas da Dinamarca, encontros e cursos de Ginástica Geral e filmagens do processo de elaboração de composições do Grupo Ginástico Unicamp. Como ponto complementar e relevante da pesquisa foram colhidos depoimentos de integrantes do Grupo Ginástico Unicamp a partir da pergunta geradora: Qual o significado de sua participação como integrante do Grupo Ginástico Unicamp? Foi feita a análise de conteúdo dos discursos e levantadas categorias dentro dos aspectos: formação humana e capacitação, que possibilitaram a interpretação dos resultados. Este trabalho vem justificar a Ginástica Geral como uma área do conhecimento da Educação Física, amenizar a escassez de bibliografia específica nesta área no Brasil, além de oferecer uma proposta de aplicação da Ginástica Geral para a Educação Física escolar e comunitária

Abstract: This research focuses on General Gymnastics, a non competitive activity in expansion in Brazil, with the aim to place it in a context and justify it as a Physical Education knowledge area. The action fields of General Gymnastics, its contents and the structure of Gymnastics in the world were deeply analyzed from the Gymnasticsuniverse and its concepts. The present study gathers data which have turned possible a new vision of General Gymnastics in the world, in the American Continent, in Brazil and finally in the academic context having as a basis the experience of 8 years from the Research Group -Grupo Ginástica Unicamp, this thesis presents the General Gymnastics conception which is developed and difIused by that group and is based on two principIes: the formation of human values and the formation of abilities. This conception has corporal culture as the study object, and the social interaction as the orientationparadigm. The methodology of this study was developed from the gathering and analysis of data which carne from different sources as: 1. interviews with Brazilian and foreigner gymnasts, teachers, coaches and Gymnastics directors; 2. observations at: international Gymnastics festivals, Danish clubs and schools, meetings and courses on General Gymnastics and videos about the elaboration process of Grupo Ginástica Unicamp choreographs. As a complement to the research, depositions were collected from members of Grupo Ginástica Unicamp based on the question: What is the meaning of your participation as a member of Grupo Ginástica Unicamp? An analysis of the depositions content was carried out and categories were elaborated, concerning the aspects of the formation of human values and the formation of abilities, which made the interpretation of the results possible. This study justifies General Gymnastics as a Physical Education knowledge area and reduces the lack of specific bibliography in this field in Brazil, besides offering a suggestion for the application of General Gymnastics in schools and in other different institutions
Subject: Ginástica
Exercícios físicos
Ginastica - Estudo e ensino
Educação do movimento
Educação física para crianças
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1997
Appears in Collections:FEF - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Souza_ElizabethPaolielloMachadode_D.pdf4.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.