Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/275135
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: Mediação de sentidos : aulas compartilhadas no Brasil e em Portugal junto a estudantes de Educação Fisica
Title Alternative: Mediation of senses : classes shared in Brazil and Portugal with Physical Eduacation students
Author: Silva, Cinthia Lopes da
Advisor: Daolio, Jocimar, 1958-
Abstract: Resumo: A mediação de sentidos na formação de professores de Educação Física é o tema deste trabalho. Para o seu desenvolvimento, parti de um referencial sociocultural e do reconhecimento que os seres humanos são ativos, expressivos e produtores de sentidos e que a construção de conhecimentos é eminentemente dialógica. Com base nesse referencial, preparei aulas que foram compartilhadas no Brasil e em Portugal junto a estudantes de Educação Física. Considerei os seguintes princípios para a realização dessas experiências pedagógicas: a aula é um acontecimento intersubjetivo; os temas discutidos são passíveis de ressignificação e os novos sentidos são produzidos pelo encontro e confronto de conhecimentos entre professores e alunos. Na escrita de como as aulas aconteceram no Brasil e em Portugal, optei pelas narrativas, textos elaborados a partir das anotações no diário de aulas e da "descrição densa". Nesses textos, conto como ocorreram as trocas simbólicas junto aos estudantes e como se deu a ressignificação dos temas por nós trabalhados. A mediação de sentidos proposta resultou em uma elaboração artesanal de conhecimentos e como forma de resistência aos valores que predominam na atualidade, tais como a competição, a concorrência, o individualismo, valores que estão sintetizados no fenômeno das práticas corporais.

Abstract: The mediation of senses in the training of Physical Education teachers is the theme of this study. For its development, I started out from a sociocultural frame of reference, as well as the recognition that human beings are sense-producing subjects who are active and expressive, and that the building of knowledge is eminently dialogical. Based on such a frame of reference I prepared classes which were shared in Brazil and Portugal with Physical Education students. I took into consideration the following principles for conducting these pedagogical experiences: the class is an inter-subjective situation; the themes in discussion can be re-signified; and the new senses are produced by the meeting and confrontation of knowledge between teachers and students. When writing about how the classes in Brazil and Portugal occurred, I chose the narrative form, i.e., texts elaborated from notes in the class agenda, and in 'dense description'. In such texts, I explain how the symbolic exchanges with the students took place, and how the themes we worked with were re-signified. The proposed mediation of senses resulted in an artisanal elaboration of knowledge as a form of resistance against the present-time predominating values, such as competition, rivalry, individualism - values that are synthesised in the phenomenon of 'bodily practices.
Subject: Aula
Linguagem
Educação física - Formação de professores
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: SILVA, Cinthia Lopes da. Mediação de sentidos: aulas compartilhadas no Brasil e em Portugal junto a estudantes de Educação Fisica. 2008. 167 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Fisica, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/275135>. Acesso em: 12 ago. 2018.
Date Issue: 2008
Appears in Collections:FEF - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Silva_CinthiaLopesda_D.pdf8.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.