Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/274873
Type: TESE
Title: O livro como recurso didatico no ensino do futebol
Author: Carmo, Sergio Carnevale do
Advisor: Freire, João Batista
Silva, João Batista Freire da
Abstract: Resumo: Por meio da pesquisa de Iniciação Científica,ficou constatada a limitação do uso de recursos auxiliares na aprendizagem de futebol. A pesquisa indicou,que os materiais didáticos utilizados habitualmente são a bola, cones, barras,cordas,colchões entre outros. Notoriamente os educadores deixam a margem do processo outros interessantes,como fotografias,desenhos,trabalhos impressos,livros, vídeos, músicas entre outros.A partir desta verificação,o autor do projeto em destaque,elaborou um protótipo de livro didático voltado para o ensino de futebol. O protótipo,tornou-se passaporte para um segundo projeto de pesquisa, desta vez vinculado ao Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas. Esta pesquisa esta pautada em três segmentos. O primeiro, consiste em compreender com mais profundidade o que representa o livro didático no contexto histórico-nacional. Neste caso,é apresentado como surgiu o "problema livro didático",as primeiras impressões até os tempos atuais,revelando particularidade sobre o percurso deste importante recurso. ... Observação: O resumo, na íntegra, poderá ser visualizado no texto completo da tese digital

Abstract: Across one Scientific Initiation Investigation,have beenchecked that the use of auxiliary resources in soccer apprenticeship is limited.The study has indicated the didactics materiais that normally have been utilized are: the ball, cones,rods,ropes,mattress and so one. Evident,in this way, many teachers leave off use many others resources very interesting like: photos,drawings,books,videos, music,etc. Since this verification, the author of this Project has decided createa didactic bookmodel to teachsoccer. This book modelor prototype have become passport to the new SearchProject,but at this time, like Postgraduation Programin a Master Degree Levei in the Physical Education College (Campinas. State ! University). The new investigation was divided in three segments.The first one are going to talk about the didactic book representation in a historic and national context besides to present how" the didactic bookp roblem"appear and a lithe book history till nowadays. The second one are going to show how the book can be a very important and necessary recourse and stills how his advantages and disadvantages in a teaching processo.Finally,the last segment approaches the book with the Physical Education context establishing techníque, historic,social and politics considerations, introducing three theories that iIIustrate the possibilities about use of the didacticbook in the soccer teaching and finish making the model book evaluation. ... Note: The complete abstract is available with the full electronic digital thesis or dissertations
Subject: Ensino - Meios auxiliares
Didática
Futebol
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1999
Appears in Collections:FEF - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Carmo_SergioCarnevaledo_M.pdf4.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.