Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/274805
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: O jogo de futebol no contexto escolar e extraescolar : encontro, confronto e atualização
Title Alternative: The game of soccer in context of school and of out-of-school : encounter, confrontation and updating
Author: Busso, Gilberto Leandro, 1977-
Advisor: Daolio, Jocimar, 1958-
Abstract: Resumo: A partir do pressuposto de que alunos aprendem também em contextos extraescolares (comunitários e familiares, por exemplo), este estudo objetivou compreender como o jogo de futebol das aulas de Educação Física está inserido em uma dinâmica de encontro, confronto e atualização em relação ao jogo de futebol extraescolar. Foram observadas 22 aulas de Educação Física e 5 jogos extraescolares discentes de futebol. Além disso, foram realizadas 18 entrevistas com 12 alunos pertencentes a duas turmas de 7ª e duas de 8ª séries do ensino fundamental público em Campinas, São Paulo. A análise cultural realizada constatou a existência de três temas (regras do jogo, saber jogar e jogo de meninas e meninos) que emergiram na dinâmica de encontro, confronto e atualização; bem como evidenciou implicações pedagógicas para a aula de Educação Física, tendo em vista que a noção da formação da cidadania é problemática em relação à condição do jogo de futebol no Brasil.

Abstract: From the assumption that students also learn out-of-school context (family and community, for example), this study aimed to understand how the game of soccer of the Physical Education classes is inserted in a dynamic of encounter, confrontation and updating, regarding the game of soccer of out-of-school. There were observed 22 classes of Physical Education and 5 games of soccer of some students, out-of-school. In addition, 18 interviews were conducted with 12 students belonging to two classes of 7th and 8th grades of the elementary education of a public school in Campinas, São Paulo. The cultural analysis conducted found the existence of three issues (game rules, know play, and game of girls and boys) that emerged in the dynamics of encounter, confrontation and updating; as well as has evidenced implications for the Physical Education classes, in order that the training notion of citizenship is problematic in relation to the game of soccer in Brazil.
Subject: Educação física escolar
Mediação
Saber
Estudantes
Futebol
Cultura
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:FEF - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Busso_GilbertoLeandro_M.pdf970.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.