Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/271168
Type: TESE
Title: Dos intentos de escrita à escrita convencional : algumas manifestações
Title Alternative: Fom writing intents to conventional writing : some manifestations
Author: Barbosa, Maria Jose Landivar de Figueiredo, 1963-
Advisor: Figueira, Rosa Attie, 1948-
Abstract: Resumo: Neste trabalho, a partir da perspectiva que nos abre o Interacionismo (De Lemos) propomo-nos a analisar algumas manifestações no processo de aquisição de escrita de crianças que frequentam a Educação Infantil e crianças dos anos iniciais do Ensino Fundamental, cuja faixa etária compreende de 2 a 9 anos. Metodologicamente nos acercamos de modos diferentes de coletas: dados provenientes de gravações de áudio e vídeo realizadas em âmbito escolar no ano letivo de 2011; dados retomados de Barbosa (2000) e de Rodrigues (2012). Realizamos um percurso analítico tomando Figueira (1984, 1985, 1995, 1996, 2001, 2002, 2003, 2005, 2008, 2010, 2011, 2012) como principal interlocutora. Suas postulações na área de aquisição da linguagem oral acerca do "erro" e das autocorreções espontâneas ou elicitadas, mostraram possibilidades significativas de interpretação no terreno da aquisição da escrita. Retomadas, reformulações, rasuras são atos que no quadro da oralidade ou da escrita põem em foco, pelo menos em sua maior parte, o erro - ocorrência que, destoando daquela considerada correta ou esperada, tanto na fala quanto na escrita - pode ser conduzida a um reparo ou correção. Ademais, a aquisição da linguagem está relacionada à entrada do sujeito no funcionamento simbólico. Nesse lugar, o sujeito criança mostra uma faceta de sua posição no mundo, uma vez que pactua com a cultura da linguagem oral e escrita, expondo sua singularidade. Nesse contexto, entendemos que a passagem do registro natural para o registro simbólico, valorativo e cultural se dá no jogo de relações entre o sujeito, o outro e a língua

Abstract: In this work, based on the perspective opened by the Interactionism (De Lemos), we propose to analyze some manifestations of the process of writing acquisition by children attending Preschool and children at the early years of Elementary School with ages ranging from 2 to 9 years. Two different methods of collection have been used methodologically: data derived from audio and video recordings in the school environment during the school year of 2011; data recovered from Barbosa (2000) and Rodrigues (2012). We have pursued an analytical course with Figueira (1984, 1985, 1995, 1996, 2001, 2002, 2003, 2005, 2008, 2010, 2011, 2012) as the main interlocutor. This author's postulations on "error" in oral language acquisition and the spontaneous or elicited self-corrections have led to significant possibilities of interpretation in the field of writing acquisition. Resumptions, reformulations and erasures are acts that, within the frame of orality or writing, focus mostly on the error - an occurrence that in disagreement with what is deemed correct or expected both in speech and writing - may be led to a rectification or correction. Furthermore, language acquisition is related to the entry of the subject in symbolic operation. In this stance, the subject-child shows a facet of his/her position in the world and, in agreement with the culture of the oral and written language, exposes his/her singularity. In this context, we understand that the passage from the natural register to the symbolic, self-esteem and cultural happens within the interplay of relations between the subject, the other and the language
Subject: Escrita
Erro
Alfabetização
Aquisição da linguagem
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2013
Appears in Collections:IEL - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Barbosa_MariaJoseLandivardeFigueiredo_D.pdf2.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.