Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/271003
Type: TESE
Title: Relações de sentido no processo de aquisição e uso da leitura e da escrita
Title Alternative: Sense relations in the acquisition process and use of reading and writing
Author: Barthelson, Betina Rezze, 1975-
Advisor: Coudry, Maria Irma Hadler, 1949-
Bordin, Sonia Maria Sellin
Abstract: Resumo: A pesquisa em questão apresenta e analisa dados referentes a um estudo longitudinal realizado com um menino de 12 anos de idade, com dificuldade no eixo fala, leitura e escrita, e portador do diagnóstico de Retardo Mental Moderado. Esse acompanhamento foi realizado no Centro de Convivência de Linguagens (CCazinho/IEL/Unicamp), fundamentado na abordagem da Neurolinguística Discursiva (doravante ND). O acompanhamento deste sujeito põe em evidência a necessidade de refletir sobre a importância da interlocução como processo de constituição do sujeito. Será posto em relevo que, a partir das concepções de língua, de linguagem e de interlocução adotadas pela ND, torna-se possível, no trabalho realizado com esse sujeito, a socialização de memórias, a ampliação do sistema de referências e de operações de construção de sentido, processos estes que desencadearam sua entrada no mundo das letras. Nesta dissertação, abordarei também a relação entre esse acompanhamento e minha prática docente na Educação Infantil (EI), com crianças de aproximadamente cinco anos, o que provocou reflexões relativas à patologização da educação no Brasil. Buscarei compreender, sobretudo, o que faz com que uma criança que não apresenta problemas na EI passe a fracassar no processo de aprendizado de leitura e escrita na continuidade de seu processo escolar no EF

Abstract: This research presents and analyzes a longitudinal follow-up of a boy with learning difficulties. He is about 12 years old and has a hard time speaking, reading and writing. He also was diagnosed with Moderate Mental Retardation. The longitudinal follow up took place at the Center of Language, also known as CCazinho, (IEL/UNICAMP) and based on the Discoursive Neurolinguistics (hereafter ND) approach. The longitudinal follow up here presented puts in evidence the need to reflect on the importance of interlocution as a process of constitution of the subject. This research aims to point that, from the conceptions of language, language and dialogue adopted by the ND, it is possible, during the follow up, the socialization of memories, the expansion of the reference system and the building of meaning. This reasearch also points that these processes can lead the subjetc into the world of letters. Through this research, we also discuss the relationship between this follow up and my teaching practice in Early Childhood Education (EI), with children of approximately five years. Through my practice, I could see many aspects of the pathologizing of education in Brazil. Above all, this reasearch aims to understand what makes a child that has no problems in Early Childhood Education can fail when learning how to read and write in the continuity of their schooling process in Elementary Education
Subject: Neurolinguística discursiva
Leitura
Escrita
Educação de crianças
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2014
Appears in Collections:IEL - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Barthelson_BetinaRezze_M.pdf6.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.