Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/270951
Type: TESE
Title: Que diz o desenho? : um estudo de caso sobre a função do desenho na clínica com criança
Title Alternative: What does the drawing say? : A study case about the function of the drawing in the clinic kid
Author: Lage, Camila Ribeiro, 1981-
Advisor: Castro, Maria Fausta Pereira de, 1944-
Castro, Maria Fausta Cajahyba Pereira de, 1944-
Abstract: Resumo: A partir de um caso clínico, o presente trabalho pretende analisar os efeitos dos desenhos produzidos em sessão, na relação transferencial entre a criança e a analista, na clínica psicanalítica. A criança, em análise, tem um diagnóstico, ainda não fechado, de autismo e com sete anos de idade ainda não estabeleceu o plano do discurso, apenas nomeando objetos e pessoas. A criança passa a desenhar em sessão o que introduz o simbólico no atendimento e, possibilita, que analista e criança compartilhem aquilo que se refere aos desenhos. A criança desenha, escreve e lê seus escritos e, a analista, fala à criança sobre os desenhos que ela produz. A relação da criança com a linguagem (o fato de ainda não ter estabelecido o plano do discurso e seu recurso ao desenho em sessão) nos faz considerar a possibilidade do diagnóstico de autismo

Abstract: Through a clinic case, this work intends to analyse the effects of the drawings done in session, in the transference between the child and the analyst in the psychoanalytic clinic. The child in analysis has a diagnosis, not finished yet, of autism and with seven years old he didn't establish the speech plane yet, just naming objects and people. The child starts to drawn what introduces the symbolic in the session, and it leads to a situation where the analyst and the child share what the drawing means. The child drawns, writes and reads his writtens and the analyst speaks to him about the drawings he had done. The child's relation with the language (the fact of still hasn't stablished the plane of speech and his recourse to the drawing in session) drives to a reflection about the diagnosis, taking it to a possibility of autism
Subject: Autismo
Aquisição de linguagem
Psicanálise
Desenho
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2013
Appears in Collections:IEL - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Lage_CamilaRibeiro_M.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.