Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/270815
Type: TESE
Title: Silenciamentos produzidos em questões de leitura
Author: Mendonça, Marina Celia
Advisor: Geraldi, João Wanderley, 1946-
Abstract: Resumo: Nessa dissertação analiso dois livros que realizam um trabalho com leitura. São livros considerados bons por professores e que se destinam principalmente a alunos de segundo grau. Perto da concepção de lingua de Bakhtin e uso conceitos teóricos da Analise do Discurso francesa para fazer este estudo, enfocando o silenciamento de sentidos que é produzido nos exercícios de leitura desses livros- o que chamei de censura naturalista de sentidos. Os leitores privilegiaods (autores dos livros didáticos) produzem formas diferentes de silenciamento. Observação: O resumo, na íntegra, poderá ser visualizado no texto completo da tese digital

Abstract: On this research, I analyse two didactic books concerning specially reading. They are considered good books by teenagers and young's teachers. I use Bakhtin's language conception and theoretical concepts of the Discourse Analysis (french trend) in order to make this study, focusing the "silencing" of senses which is produced on the reading exercices of these books -what I called naturalized censure of senses. The privileged readers (authors of the didactic books) produce different forms of "silencing". ...Note: The complete abstract is available with the full electronic digital thesis or dissertations
Subject: Análise do discurso
Leitura
Silêncio
Interesses na leitura
Livros didáticos
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1995
Appears in Collections:IEL - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Mendonca_MarinaCelia_M.pdf4.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.