Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269660
Type: TESE
Title: Curriculo multidimensional-discursivo, lingua espanhola e biografias em contexto militar
Title Alternative: Multidimensional-discursive curriculum, spanish language and biographies in military context
Author: Oliveira, Adriana Gonçalves de
Advisor: Serrani, Silvana Mabel, 1955-
Abstract: Resumo: O contexto das escolas preparatórias das Forças Armadas Brasileiras tem sido escassamente investigado academicamente e a pesquisa sobre suas particularidades requer especial atenção. Assim, este trabalho é destinado à abordagem do ensino de língua espanhola nesse contexto. Descreve-se a estrutura dos cursos de espanhol e os materiais didáticos adotados pelas escolas da Marinha, do Exército e da Aeronáutica são examinados à luz de critérios multidimensional-discursivos (SERRANI, 2005). Trabalhando com a hipótese de que a complementação sistemática propicia avanços no campo do ensino de línguas, realiza-se um estudo de caso no contexto da escola do Exército, com foco na utilização de textos do gênero biográfico. A prática escrita, foco desse estudo, mostra a relevância de um trabalho pedagógico que ultrapassa as fronteiras do livro didático e que permite um ganho cultural para os alunos. Nos resultados, discutem-se avanços no tratamento de questões linguísticas, discursivas e interculturais, em função do uso de recursos de modalização apreciativa

Abstract: The preparatory schools for the Brazilian armed forces have been scarcely investigated as an educational context, in academic terms, and the research on their particular characteristics requires special attention. This study, thus, is aimed at approaching the Spanish language teaching in that context. The structure of Spanish courses in the navy, army and air force schools is described and the textbooks used are examined in the light of multidimensional-discursive criteria (SERRANI, 2005). The hypothesis of systematic complementation providing progress in language teaching is considered in carrying out a case study in the army school, with a focus on the use of biographic texts. Writing practice, which is the topic of this study, shows the relevance of a pedagogic work that goes beyond the boundaries of textbooks and provides students with cultural profit. Some matters are discussed about the results, such as the advance in treating linguistic, discursive and intercultural issues due to the use of appreciative modalization resources
Subject: Curriculo multidimensional-discursivo
Lingua espanhola
Livros didáticos
Biografia
Educação militar
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:IEL - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Oliveira_AdrianaGoncalvesde_M.pdf1.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.