Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269655
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: A leitura no livro didático de Língua Portuguesa de Ensino Médio
Title Alternative: The reading on the school Portuguese textbooks in Brazilian public middle schools
Author: Fernandes, Marly Aparecida, 1968-
Abstract: Resumo: Este trabalho tem como objetivo discutir os modos/formas de se apresentar a leitura como objeto de ensino e aprendizagem em determinados livros didáticos de Língua Portuguesa de Ensino Médio presentes nas escolas públicas brasileiras. Esses livros didáticos foram analisados e aprovados pelo programa Nacional do Livro Didático para o Ensino Médio (PNLEM/2006). Fundamentamos nossas análises nos pressupostos da teoria dos gêneros do discurso e de compreensão ativa responsiva postulados por Bakhtin e seu Círculo para compreender a natureza dos textos selecionados para compor os livros didáticos de nosso corpus, atentando para o favorecimento de formação de um leitor crítico e responsivo. Nossas análises centraram-se nos textos em seus respectivos gêneros discursivos e nas propostas de atividades de leitura elaboradas pelos autores desses livros didáticos a partir desses textos. Nosso olhar, dessa forma, procurou orientar-se pela configuração dos respectivos projetos didático-autorais para leitura dos livros didáticos que circulam no Ensino Médio público brasileiro.

Abstract: The present work aims at discussing how reading is taken as a learning and teaching object by some Portuguese Language school textbooks, used in Brazilian Public High School Portuguese classes. These selected school textbooks have been analyzed and approved by the National Program of Textbooks for High Schools (PNLEM/2006). The analysis, which reveals a qualitative and quantitative nature, was carried out with three Portuguese Language school textbooks for the first to third grades of middle school. We adopted, in our analysis, some theoretical conceptions related to the bakhtinian theory of speech genres and the idea of active responsive understanding postulated by Bakhtin and his Circle. Our analysis focused on the reading activities and corresponding speech genres presented by the named school books. The main concern was to figure out the didactic and authorial reading projects, centering on the possibilities of constructing a reflexive and critical reader by the mediation role of these texts as well as of the reading skills proposed by the analyzed schools textbooks.
Subject: Livros didáticos
Leitura
Ensino médio
Leitura critica
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:IEL - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Fernandes_MarlyAparecida_M.pdf5.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.