Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269647
Type: TESE
Title: Multiletramentos : uma análise dos cadernos do professor de língua portuguesa do ensino fundamental II da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo
Title Alternative: Multiliteracies : an analysis of the jornal of portuguese language teacher of ensino fundamental II of secretary of education of São Paulo
Author: Santos, Francine Eloisa, 1985-
Advisor: Rojo, Roxane Helena Rodrigues, 1952-
Abstract: Resumo: Essa dissertação de mestrado discute a questão da pedagogia dos multiletramentos na nova Proposta Curricular do Estado de São Paulo, implantada em 2008, e investiga como se dá a concretização dessa nos Cadernos do Professor de Língua Portuguesa do Ensino Fundamental/Ciclo II. Com base na teoria da pedagogia dos multiletramentos e diante dos novos desafios da contemporaneidade dos textos que apresentam uma multiplicidade de linguagens, semioses e mídias; perguntamo-nos se (e como) a Proposta Curricular do Estado de São Paulo abordaria essa questão e se essa também estaria presente nos Cadernos do Professor. Temos como corpus dessa pesquisa, então, os 16 Cadernos do Professor de Língua Portuguesa do Ensino Fundamental II produzidos pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo e publicados em 2009. Olhamos também neste trabalho para a questão da diversidade cultural, como e se é abordada nesta Proposta Curricular, também sob a ótica dos multiletramentos

Abstract: This dissertation discusses the pedagogy of multiliteracies in the new Curriculum Proposal of the State of São Paulo, deployed in 2008, and investigates how it works in the textbooks for Portuguese Language Teacher of Elementary Education / Cycle II. Based on the theory of multiliteracies pedagogy and facing the new challenges of contemporary texts that present a multiplicity of languages, semioses and media, we wonder if (and how) the Curricular Proposal of the State of São Paulo would address this issue and if this would also be present in the teacher's textbooks. We have a corpus of this research, then, the 16 books of the Portuguese Language Teacher of Elementary Education II produced by the Education Department of the State of São Paulo and published in 2009. In this dissertation, we also look at the question of cultural diversity, and how it is addressed in this Curriculum Proposal, also from the perspective of multiliteracies
Subject: Multiletramentos
Currículos
Multiculturalismo
Multimodalidade (Linguística)
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2013
Appears in Collections:IEL - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Santos_FrancineEloisa_M.pdf9.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.