Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269614
Type: TESE
Title: Leitura de tirinhas em provas do Vestibular Unicamp : interpretação dos textos e das questões
Title Alternative: Comics Reading on Unicamp Vestibular tests : questions and texts interpretation
Author: Quitzau, Luciana Amgarten
Advisor: Fiad, Raquel Salek, 1948-
Abstract: Resumo: Nesta pesquisa são discutidas as respostas dadas por vestibulandos a duas questões de Língua Portuguesa da 2ª fase do Vestibular Nacional Unicamp. Busca-se, com este trabalho, analisar as estratégias de leitura desses candidatos/leitores e os caminhos construídos por eles para chegarem a suas respostas. Em muitos casos, as respostas deixam transparecer, além do conceito de língua com que trabalham esses leitores, questões polêmicas para nossa sociedade. Por esse motivo, qualquer discussão que partisse da simples classificação das respostas entre certas e erradas deixaria de lado importantes questões que podem ser levantadas quando se estuda um material produzido a partir da leitura de textos de humor, cuja compreensão exige do leitor, além de conhecimentos da Língua Portuguesa, reflexões sobre a sociedade na qual está inserido

Abstract: The purpose of this research is to discuss the answers given by the students/candidates regarding two Portuguese language questions in the 2nd phase of the National "Vestibular" of Unicamp. The paper aims at analyzing the reading strategies used by these candidates/readers, and the paths built by them in order to reach their answers. In many cases, beyond the concept of language with which these students work, the answers imply polemic issues to our society. For this reason, any discussion that would arise from the simple right and wrong classification of the answers would leave behind some important issues that may be raised when studying a material produced from the reading of humoristic texts. Their comprehension demands from the reader not only knowledge of the language ¿ the Portuguese language ¿, but also reflections concerning the society in which he/she is inserted.
Subject: Leitura
Vestibular
Avaliação
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2007
Appears in Collections:IEL - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Quitzau_LucianaAmgarten_M.pdf3.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.