Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269562
Type: TESE
Title: A trajetoria de uma professora de leitura em LE (ingles) repensando sua pratica de ensino : contribuições para a formação do profissional reflexivo
Title Alternative: An EFL reading teacher rethinking her practice : contributions for the educational of a reflective professional
Author: Lucas, Patricia de Oliveira
Advisor: Scaramucci, Matilde V. R., 1951-
Scaramucci, Matilde Virginia Ricardi, 1951-
Abstract: Resumo: Este estudo visa apresentar o percurso reflexivo de uma professora recém-graduada, em sua prática de ensino de leitura em inglês com propósitos específicos para funcionários de uma empresa de manutenção de aeronaves. O objetivo das aulas era ensinar esses funcionários a lerem manuais de manutenção, sem a necessidade de traduzi-los. O processo de reflexão sobre a prática da professora foi realizado a partir de seus relatórios, contendo as atividades desempenhadas e o material didático por ela utilizado. Para a fundamentação do trabalho, foram utilizados estudos sobre a reflexão na formação do professor: de Schön (1983; 1992), complementados por Smyth (1992), Zeichner & Liston (1996) e Vieira-Abrahão (2002). No percurso reflexivo da professora deste estudo, as questões pedagógicas propostas por Smyth (1992) foram fundamentais para a retomada de sua prática, mostrando quais eram as visões de leitura da professora e de que maneira esse percurso a ajudou a reformular algumas delas.

Abstract: The objective of this study is to present a period of reflection of a university graduate's teaching practice of reading in English having specific purposes, for workers from an aircraft maintenance company. The aim of the lessons was to teach these workers how to read maintenance manuals without having to translate them. The process of reflection concerning the teaching practice was done using reports, including activities which were carried out, and the teaching material used. Regarding the basis of the work, studies about reflection in teacher training from: Schön (1983; 1992), complemented by Smyth (1992), Zeichner & Liston (1996), and Vieira-Abrahão (2002) were used. In the teacher reflection process, in this study, educational questions proposed by Smyth (1992) were fundamental in getting back to the practice, showing the views of reading of the teacher and in which way this reflection helped her to reformulate some of these views.
Subject: Professor reflexivo
Ingles para propositos especificos
Leitura
Língua estrangeira
Língua inglesa
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2008
Appears in Collections:IEL - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Lucas_PatriciadeOliveira_M.pdf3.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.