Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269261
Type: TESE
Title: Uma historia de constituição de genero discursivo em sala de aula : cartas
Author: Cunha, Anna Carla de Oliveira Dini
Advisor: Fiad, Raquel Salek, 1948-
Abstract: Resumo: Este trabalho analisa como se deu a constituição de um gênero discursivo ¿ a carta ¿ em sala de aula. Para isto, considera dois aspectos: a) O resgate da experiência pedagógica, através das narrativas registradas em um diário de campo. A partir desse resgate, busco entender, como pesquisadora, os pensamentos que presidiram as minhas ações, na época, e refletir sobre elas, baseando-me no conhecimento de uma literatura sobre o assunto. b) A concepção de carta, como prática de linguagem, (re)formulada pelos alunos, a partir do que já conheciam sobre o ato de escrever cartas, trazido das experiências pessoais, e de um outro significado que este ato assumiu para eles, quando foram convidados a escrever cartas em sala de aula. A construção desta concepção pode ser observada através dos sinais deixados pelos alunos nos textos que produziram

Abstract: This study intends to analyze the constitution of a discursive gender ¿ the letter ¿ carried out in Portuguese classes. This study considers to main aspects: a) The recover of my personal pedagogical experience through some narratives written in a field diary. Through this recover, I tried to understand, as a researcher, the previous ideas that guided my actions in that time. By doing so, I could reflect on my pedagogical practice, always based on some specific literature about this subject. b) The conception of the letter, as a language practice, (re)formulated by the students according to what they had already known about writing letters brought by their personal experience. After that, I investigated the new meaning the students could find out in the moment they were invited to write letters in class. The construction of a new conception of the letter gender could be observed through the traces left by the students in the texts they have written
Subject: Generos discursivos
Ensino
Aprendizagem
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2005
Appears in Collections:IEL - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Cunha_AnnaCarladeOliveiraDini_M.pdf641.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.