Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269244
Type: TESE
Title: Escrita no vestibular : quando o sujeito (des)aparece
Author: Brito, Cristiane Carvalho de Paula
Advisor: Mattos, Maria Augusta Bastos de, 1955-
Abstract: Resumo: Este trabalho,fundamentado no dialogismobakhtinianoe nos referenciais teóricos da Análise do Discurso, de linha francesa, tem o objetivo de analisar dissertações de candidato sao Vestibular da Unicamp (1999), a fim de evidenciar como a subjetivida de se constitui ao longo do texto. A subjetividade nas redações será analisada por meio de três categorias: 1. posicionamento- que nos permitirá evidenciar os recursos utilizados pelo sujeito ao se posicionarem relação ao tema (ou questões com este envolvidas) proposto para a dissertação; 2. retextualizaçáo - em que evidenciaremos os recursos utilizados pelo sujeito ao se relacionar com os trechos de textos apresentados na prova; e 3. estilo - que investigará o trabalho do sujeito com os aspectos meramente lingiiísticos. Por fim, pode-se dizer que esta pesquisa pretende, de forma mais ampla, problematizar o ensino de escrita na escola, a partir de uma visão que considera a multiplicidade dos sentidos como fundamental em qualquer trabalho com a linguagem

Abstract: This work., based on the bakhtinian diaIogism and on the principIes of French Discourse Analyzes theory, aimsanalyze essay sof candidates to the University entrance's examination for Unicamp (1999), on the purpose of evidencing how subjectivity is constituted along the textoThe subjectivity in the essays will be analyzed through three categories: 1. positioning - which wiIl enable us to evidence the means used by the candidate when discussing theme (or mattersrelatedto it) proposedto write the essay; 2. retextualization - which will enableus to evidencethe meansused by the candidate to relate withthe texts presented in the examination; and 3. style - which will investigate the candidate's work with linguistic aspects. Finally,we can say that this research intends,in a greater extension,to think about the teaching of writing in school, starting ftom a vision that considers the multiplicity of sense as fundamental in any work dealing with language
Subject: Subjetividade
Linguagem
Escrita
Dissertação
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2004
Appears in Collections:IEL - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Brito_CristianeCarvalhodePaula_M.pdf5.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.