Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269161
Type: TESE
Title: A Duloren faz arte : sexualidade revelada e a construção de lugares de enunciação pela publicidade
Author: Pinto, Gislaine Ferreira
Advisor: Zoppi-Fontana, Mónica, 1961-
Zoppi-Fontana, Monica Graciela
Abstract: Resumo: Esta dissertação trata do funcionamento discursivo do material publicitário da Duloren. Os anúncios do corpus encerram a representação de episódios narrativos pelos quais o polêmico é tematizado. Com base no conceito de narratividade - entendida como mecanismo atuante na reorganização do acontecer histórico - observamos como os anúncios se identificam entre si, bem como qual o ethos associado à (mulher) Duloren. Marcado em especial pela enunciação da sexualidade feminina, nosso corpus coloca ainda em cena os limites entre o público e o privado, e aí, na tensa relação entre esses domínios, a necessária construção de lugares nos quais se inscreve(m) o(s) interlocutor(es) da publicidade Duloren e a mulher que lá se enuncia. É no estabelecimento de um laço de cumplicidade e, mais precisamente, de uma relação identitária, que a fala confidencial como fala entre iguais - distingue o processo de interlocução característico da publicidade analisada.

Abstract: This dissertation deals with the discoursive functioning of Duloren's advertising material. The corpus' announcements hold the representation of narrative episodes in which controversy is focused. On the basis of the narratividade concept - understood as the operating mechanism acting in the reorganization of historical happenings - we observe how the announcements identify themselves with each other, as well as which is the ethos associated to (the woman) Duloren. Specially marked by the enunciation of feminine sexuality, our corpus places in scene the limits between public and private, and there, in the tense relation between these domains, the necessary construction of places in which the interlocutor(s) of Duloren's advertising and the woman that is enunciated there inscribe themselves. It is in the establishment of a complicity bound and, more precisely, of a relation of identity, that the confidential speech - as speech between peers - distinguishes the characteristic interlocution process of the analyzed advertising material.
Subject: Análise do discurso
Publicidade
Linguagem
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2003
Appears in Collections:IEL - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Pinto_GislaineFerreira_M.pdf5.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.