Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269125
Type: TESE
Title: Ridentem dicere vervm = o humor retórico de Quintiliano e seu diálogo com Cícero, Catulo e Horácio
Title Alternative: Ridenttem dicere uerum : Quintilian's rhetorical humor and its dialogue with Cicero, Catullus and Horace
Author: Miotti, Charlene Martins
Advisor: Pereira, Marcos Aurélio, 1966-
Abstract: Resumo: Nas primeiras linhas das Sátiras (I, I, 24) Horácio defende a artimanha do riso no laborioso ofício de dizer a verdade. O modus loquendi empregado de acordo com um propósito pré-definido era já entre os antigos tema fecundo, uma vez admitido que o sucesso ou o fracasso de um orador poderia ser determinado unicamente pela sua habilidade retórica. O humor se constituía desde os filósofos pré-socráticos como um poderoso (e perigoso) instrumento capaz de potencializar os efeitos de um bom discurso ou desmoralizar definitivamente aquele que não soubesse usá-lo, por exemplo, com parcimônia e elegância. Multiplicam-se, assim, reflexões sobre a utilidade do riso que visam esclarecer a natureza do que o desencadeia, além de regulamentar o emprego do risível considerando critérios muito bem demarcados. É nesse contexto que se insere o De risu, capítulo III do sexto livro da Institutio oratoria de Quintiliano - o mais extenso dentre os cinco capítulos do livro. Com a tradução do De risu, buscamos sublinhar as especificidades desse ?tratado de uso conveniente do humor? em seu diálogo com a tradição retórica e poética antigas, observando a percepção de Quintiliano sobre o assunto à luz dos autores ali explicitamente citados - quais sejam: Cícero, Catulo e Horácio - nas obras mais frequentemente aludidas no De risu (De oratore II, Carmina Catulli, Sermones)

Abstract: In the Satires (I, I, 24), Horace defends the cunning of laughter on the laborious craft of saying the truth. The modus loquendi used in accordance with a predefined purpose was already recognized among ancient authors as a fruitful subject, once it is admitted that the success or failure of an orator could only be determined by his rhetorical ability. Humour has been constituted, since the post-socratic philosophers, as a powerful (and dangerous) instrument capable of potentializing the effects of an outstanding speech or demoralizing decisively the one who does not make dexterous and parsimonious use of all the inexhaustible resources offered by the method of laughter. Thus, there is a proliferation of reflections on the utility of laughter that intend to clarify the nature of that which releases it, besides regulating the deployment of the laughable, taking into consideration strongly demarcated criteria. It is within this context that the De risu is inserted, the third chapter of the sixth book of Quintilian's Institutio oratoria - the most extensive amongst the five chapters of the book. Through the translation of the De risu, we seek to highlight the specificities of this ?treatise of convenient use of humor? in its dialogue with rhetorical and poetical ancient tradition, observing Quintilian's perception about the subject at the light of authors explicitly mentioned therein - namely: Cicero, Catullus and Horace - in the works most often alluded in the De risu (De Oratore II, Carmina Catulli, Sermones)
Subject: Quintiliano
Cícero
Catulo, Caio Valério
Horácio
Humorismo
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:IEL - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Miotti_CharleneMartins_D.pdf1.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.