Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26901
Type: Artigo de periódico
Title: Narrativas e desenhos (imagens) no ensino fundamental com temas geocientíficos
Title Alternative: Narratives and drawings (images) with geosciences themes in primary and secondary schools
Author: Compiani, Maurício
Abstract: This article discusses narratives and drawings with geosciences themes within teaching at the conclusion of two in-service teaching projects in the primary and secondary school. The spotlight is in the developing activities by teachers of Portuguese, Geography and Art. These teachers developed interesting connections between reading and observation by building narrative texts, narrative descriptions, visual and visual-verbal representations (drawings) of objects of geosciences events. The historical explanations in Geology/Geosciences open a range of learning and teaching practices, which have been hardly ever been used in primary and secondary school. These practices which compose geosciences school explanations deal with images, perception and synthesis in their relationships between objects and spaces. This reasoning has been built and defined connected to casual reason and historical narratives, it becomes a more generalized concept in the special and historical context. In this case, the processes of knowledge construction are continuous and discontinuous among contextualization, decontextualization, synthesis and analysis.
O artigo discute narrativas e desenhos no ensino de temas geocientíficos nos resultados de dois projetos de formação continuada no Ensino Fundamental. O foco é nas atividades desenvolvidas por professoras de Português, Geografia e Artes que trabalharam interessantes articulações entre observação-leitura, com elaboração de textos/narrativas, descrições/narrativas, representações visuais e visoverbais (desenhos) de objetos ou eventos geocientíficos. O modo histórico de explicação do mundo pela Geologia/Geociências abre um leque de práticas de ensino-aprendizagem pouco usuais no Ensino Fundamental. Práticas que constituem as explicações escolares geocientíficas, lidando com a imagem, a percepção e a síntese nas suas inter-relações em como os objetos e espaços são significados e construídos conjugadamente com os raciocínios de causalidade e as narrativas históricas. Uma das ideias é mostrar que, na elaboração de conceitos mais generalizantes e histórico-espaciais, os processos de construção de conhecimentos são contínuos e descontínuos entre contextualização e descontextualização, síntese e análise.
Subject: Ensino Fundamental
Ensino de geociências
Linguagem visual
Narrativa geocientífica
Primary and secondary school
Geosciences teaching
Visual language
Geosciences narrative
Editor: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1516-73132013000300013
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000300013
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132013000300013
Date Issue: 1-Jan-2013
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1516-73132013000300013.pdf291.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.