Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26899
Type: Artigo de periódico
Title: Como os livros didáticos de biologia abordam as diferentes formas de estimar a biodiversidade?
Title Alternative: How do biology textbooks discuss the different ways of assessing biodiversity?
Author: Cardoso-Silva, Cláudio Benício
Oliveira, Antonio Carlos de
Abstract: The rapid advancement of scientific research has been enabled by new knowledge being assimilated and by the reformulation of old theories and hypotheses. The importance of textbooks is unquestionable as a teaching aid in the formation of the citizen. For this reason, it is essential that they be constantly reevaluated, regarding their contents. In the present study we evaluated the different ways that biology textbooks address the biodiversity issue. To conduct this research were used textbooks, which are part of the High School Didactic Textbooks Brazilian National Evaluation Program (PNLEM). From the results obtained in this study, we observed that some topics related to biodiversity studies are presented in a superficial way, and are sometimes wrong. It was also evident that the textbooks examined in this study were dealing the same subject with different approaches and at different depth. This suggests that adoption of a single textbook in schools can compromise the learning process of students.
O rápido avanço das pesquisas científicas tem possibilitado que novos conhecimentos sejam assimilados, e que antigas teorias e hipóteses reformuladas. É inquestionável a importância dos livros didáticos enquanto objeto pedagógico na formação do cidadão. Por conta disso, torna-se imprescindível que estes sejam constantemente reavaliados, no que tange a seu conteúdo. No presente estudo, foram avaliadas as diferentes formas pelas quais os livros didáticos de Biologia abordam o tema biodiversidade. Para realizar esta pesquisa, foram utilizados livros didáticos, os quais fazem parte do catálogo do Programa Nacional do Livro do Ensino Médio (PNLEM). Observamos que alguns tópicos relacionados ao estudo da biodiversidade são apresentados de maneira superficial e, por vezes, equivocada. Também ficou evidente que os livros didáticos analisados neste estudo tratam de um mesmo assunto com abordagem e profundidade diferentes. Isto sugere que adoção de um único livro didático nas escolas pode comprometer o processo de aprendizado do aluno.
Subject: Biodiversidade
Livro didático
Biologia molecular
Ensino de biologia
Biodiversity
Textbook
Molecular biology
Biology teaching
Editor: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1516-73132013000100012
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000100012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132013000100012
Date Issue: 1-Jan-2013
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1516-73132013000100012.pdf139.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.