Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26896
Type: Artigo de periódico
Title: Mudanças subjetivas de um estudante numa oficina de ciências e sua articulação com a dinâmica grupal e o papel das intervenções da professora
Title Alternative: Subjective changes in a student performance after a science workshop and its articulation with the group dynamics and the role of the teacher's intervention
Author: Barros, Marcelo Alves
Rocha, Zenaide de Fátima Dante Corrêa
Laburú, Carlos Eduardo
Abstract: The aim of this work is to investigate the subjective changes of students during the performance of a science workshop and to articulate them, to include both the discourse of the teacher, and the dynamics of learning groups. Data were collected in a public school in Londrina/PR. In total fifteen meetings were conducted and the data collection instrument consisted of recording on video. The group selected for the study consisted of four students in Cycle II (3rd and 4th grades) of Elementary School. The theoretical framework used for analysis and interpretation of their data is based on Lacanian psychoanalytic concepts and the dynamics of groups. The conclusions were that some aspects can help to promote and support learning in groups in situations of teaching, and signaling for assistance from the teacher promotes collaborative work.
O objetivo desse trabalho consiste em investigar as mudanças subjetivas de um estudante durante a realização de uma Oficina de Ciências e articulá-las, por um lado, com os discursos da professora e, por outro, com a dinâmica de funcionamento grupal. Os dados foram coletados numa escola pública do município de Londrina/PR. No total foram realizados quinze encontros, e o instrumento de coleta de dados consistiu na gravação em vídeo. O grupo selecionado para a pesquisa constituiu-se de quatro alunos do II Ciclo (3ª e 4ª séries) do Ensino Fundamental. O referencial teórico utilizado para análise e interpretação dos dados encontra sua base em conceitos psicanalíticos de orientação lacaniana e da dinâmica de grupos. Concluímos considerando alguns aspectos que podem contribuir para a promoção e sustentação da aprendizagem em grupo em situações de ensino, sinalizando para o papel das intervenções do professor no sentido de promover um trabalho colaborativo.
Subject: Subjetividade
Ensino de Ciências
Grupo de Aprendizagem
Subjectivity
Science Teaching
Learning Group
Editor: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1516-73132012000200010
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132012000200010
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132012000200010
Date Issue: 1-Jan-2012
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1516-73132012000200010.pdf274.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.