Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26890
Type: Artigo de periódico
Title: Discursos de licenciandos em física sobre a questão nuclear no ensino médio: foco na abordagem histórica
Title Alternative: Future physics teachers discourses about nuclear issues in High School: a focus on a historical approach
Author: Sorpreso, Thirza Pavan
Almeida, Maria José Pereira Monteiro de
Abstract: In this article we analyze two undergraduate students' discourses when talking about a teaching chapter with a historical approach to the Nuclear Issue. Methodologically we make use of the discourse analysis, as it has become know in Brazil through Eni Orlandi. We observe the strong influence of undergraduate students' discursive memory generated during high school and university period. Their discourses contained contradictions and dislocations that were similar to those in education in physics' research discourses.
Neste trabalho analisamos os discursos de dois licenciandos ao elaborarem um episódio de ensino com abordagem histórica do tema Questão Nuclear. Utilizamos, como referencial teórico, a Análise de Discurso, tal como divulgada no Brasil por Eni Orlandi. Observamos a forte influência da memória discursiva originada no Ensino Básico e Superior dos licenciandos. Os discursos produzidos compreenderam contradições e deslocamentos que os aproximaram dos discursos da pesquisa em ensino de Física.
Subject: História da Ciência
Física nuclear
Imaginário
Formação inicial de professores
History of Science
Nuclear physics
Imaginary
Initial teacher education
Editor: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1516-73132010000100003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132010000100003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000100003
Date Issue: 1-Jan-2010
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1516-73132010000100003.pdf182.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.