Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26887
Type: Artigo de periódico
Title: Subsídios para o uso da História das Ciências no ensino: exemplos extraídos das geociências
Title Alternative: Reasons for using the History of science in education: examples from geosciences
Author: Silva, Clarete Paranhos da
Figueirôa, Silvia Fernanda de Mendonça
Newerla, Vivian Branco
Mendes, Maria Izabel Porazza
Abstract: This article discusses the relevance of the use of the History of science in education, within different disciplines - namely, History, Portuguese Language, Science, and Mathematics. It presents examples of this integration, based upon researches (masters degree and, or Ph.D. thesis). We intend to strengthen the perception of the importance of the History of Science at all educational levels, understood as a history that presenting science in its full historicity, as a social and cultural praxis carried out by human beings immersed in a culture. Therefore, from our theoretical framework, science is a social-cultural practice. Therefore, the History of Science contributes to the awareness of the functioning of scientific inquiry, as well as its technological appropriations and can question the dogmatic transmission of knowledge.
Este artigo discute a relevância da utilização da História das Ciências no ensino de diferentes disciplinas, a saber: História, Língua Portuguesa, Ciências e Matemática. Apresenta exemplos desta integração, baseados em pesquisas de mestrado e/ou doutorado. É nossa intenção reforçar a percepção da importância, em todos os níveis de ensino, da História das Ciências, entendida como uma história que apresenta a ciência em toda a sua historicidade, como uma prática social e cultural realizada por seres humanos imersos numa cultura, pois, dentro de nosso marco teórico, a ciência é uma prática sociocultural. Assim sendo, a História das Ciências contribui para a conscientização sobre o funcionamento da investigação científica - assim como suas apropriações tecnológicas -, e para o questionamento da transmissão dogmática de conhecimentos.
Subject: História das Ciências
Geociências
Interdisciplinaridade
History of Science
Geosciences
Interdisciplinarity
Editor: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1516-73132008000300009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132008000300009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132008000300009
Date Issue: 1-Jan-2008
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1516-73132008000300009.pdf169.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.