Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26885
Type: Artigo de periódico
Title: O dado empírico de linguagem na perspectiva da análise de discurso francesa: um exemplo sobre as relações discursivas entre ciência, cotidiano e leitura
Title Alternative: The language empirical data in the french discourse analysis approach: an example of the discursive relations among science, quotidian and literacy
Author: Silva, Henrique César da
Baena, Camila Raimualdo
Baena, Juliana Raimualdo
Abstract: The aim of this work is to discuss issues of language in empirical data in Science teaching research. Such an aim is achieved through the use of core issues within an important methodological language theory that was developed in France around the 1960s: French Discourse Analysis. The central focus is the problem of the non-transparency of language. An analysis of discourses that relate science and the everyday in the school today is presented. After the theoretical investigation and a brief analytical example, a set of still unanswered questions is presented because of their importance in the debate about research methodology in Science teaching and their relationship with teaching itself.
O objetivo deste trabalho é problematizar a questão do dado empírico de linguagem na pesquisa em Educação em Ciências. Isso é feito com base na explicitação dos aspectos centrais de uma importante perspectiva teórico-metodológica do campo da linguagem, surgida na França na década de 1960: a análise de discurso francesa. O foco central recai na questão da não-transparência da linguagem. Como exemplo é apresentada uma análise de discursos que relacionam ciência e cotidiano na escola, hoje. Valendo-se da problematização teórica e desse breve exemplo de análise, são levantadas questões, em aberto, consideradas importantes para serem mais bem debatidas, sobre metodologia de pesquisa na área de Educação em Ciências e sua relação com o ensino propriamente dito.
Subject: dados empíricos
discurso
linguagem
metodologia de pesquisa
ensino de Ciências
empirical data
discourse
language
research methodology
Science teaching
Editor: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1516-73132006000300008
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132006000300008
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132006000300008
Date Issue: 1-Dec-2006
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1516-73132006000300008.pdf318.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.