Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26878
Type: Artigo de periódico
Title: A entropia no Ensino Médio: utilizando concepções prévias dos estudantes e aspectos da evolução do conceito
Title Alternative: Entropy in High Schools: using students spontaneous reasoning and aspects of the concept evolution
Author: Covolan, Silvia Cristina Teodoro
Silva, Dirceu da
Abstract: From aInside of constructivist perspective, the research in question intended to evaluate the evolution of High School pupils' learning evolution, when placed in contact with the concept of entropy in daily situations, throughby activities and didactic texts. Our strategy washas been based on the students' previous conceptions and on the use of the evolutionary process of conceptual development and construction as background to put the developed knowledge. The data was been collected from a group of ten students through pre and post after-tests and we analyzed them us theing contents analysis. technique to analyzed it.Like conclusions, it was possible to verify an improvement was seen ion those concepts inof the majority of the students under consideration.
Dentro de uma perspectiva construtivista, a pesquisa em questão pretendeu avaliar a evolução da aprendizagem de alunos do Ensino Médio, quando colocados em contato com o conceito de entropia em situações cotidianas, por meio de atividades (com base no cotidiano) e textos didáticos. Nossa estratégia se baseou nas concepções prévias dos estudantes e na utilização do processo de construção e desenvolvimento do conceito como pano de fundo na contextualização dos conhecimentos desenvolvidos. Os dados foram coletados de um grupo de dez estudantes através de pré e pós-teste e analisados segundo a técnica de análise de conteúdo. Como conclusão, foi possível verificar uma evolução significativa na maioria dos estudantes da nossa amostra.
Subject: ensino de Física
Entropia
Construtivismo
Evolução Conceitual
Physics education
Entropy
Constructivism
Conceptual Evolution
Editor: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1516-73132005000100009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132005000100009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132005000100009
Date Issue: 1-Apr-2005
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1516-73132005000100009.pdf9.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.