Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26868
Type: Artigo de periódico
Title: A investigação-ação na formação continuada de professores de ciências
Title Alternative: Actim - research at the science teacher's continuous education
Author: Rosa, Maria Inês de Freitas Petrucci dos Santos
Schnetzler, Roseli Pacheco
Abstract: This article analyzes an action research process wich was carried out as a program of Science teachers continuous formation. The researchers/teachers group took their own teaching as reference for the development of different levels of educational investigation, as a consequence of different teaching conceptions. Teachers that conceive the teaching as a process of mere transmission of knowledge seem to understand the possibilities of educational investigation according to technical rationality model. On the other hand, those that conceive the teaching as a dialogic process of construction, they developed investigations based on the practical rationality.
Esse artigo analisa um processo de investigação-ação ocorrido no contexto de um programa de formação continuada de professores de Ciências, no qual constituiu-se um grupo de professoras/pesquisadoras que assumiram a própria prática como referência para o desenvolvimento de diferentes níveis de investigação educativa. Concluímos que as concepções de ensino vigentes no grupo influem de forma decisiva nesses níveis de investigação. Professoras que concebem o ensino como um processo de mera transmissão de conhecimentos parecem compreender as possibilidades de investigação educativa nos moldes da racionalidade técnica. Por outro lado, aquelas que concebem o ensino como um processo dialógico de construção de saberes, acabaram por desenvolver investigações apoiadas na racionalidade prática.
Subject: investigação-ação
ensino de Ciências
parcerias colaborativas
concepções de ensino
action research
Science teaching
collaboartive we partnerships
Editor: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1516-73132003000100003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132003000100003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132003000100003
Date Issue: 1-Jan-2003
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1516-73132003000100003.pdf70.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.