Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26867
Type: Artigo de periódico
Title: O pro-álcool e algumas relações CTS concebidas por alunos de 6ª série do ensino fundamental
Author: Andrade, Elenise Cristina Pires de
Carvalho, Luiz Marcelo de
Abstract: The increasing environmental degradation and the recognition of critical problems nowadays, mainly energetic questions, have intensified the concerning by researchers and science teachers in order to consider in science teaching activities on aspects related to interactions between human beings and the environment. The necessity of incorporating questions related to values and the interactions between science, technology and society in science teaching activities began to be recognized as crucial by science teachers and experts. An objective resulting of this tendency is to approach Science, Technology and Society (STS) as a whole of proposals to science teaching. In Brazil there are few researches in science teaching trying to explore theses possibilities and few classroom experiences dealing with this approach. This research was carried out from may to November, 1996. It systematically collected data in one class of 12 years olds Brazil's Fundamental School (from 7 to 14 year olds). A discussion with pupils of a national project installed in Brazil in 1975 to product ethanol as an alternative source of energy for cars was promoted. A complete set of activities applying diversified teaching procedures and pedagogic materials were planned and carried out. The results indicate that, if we can offer to pupils opportunities for discussing and reflecting, through diversified teaching procedures and a rich environment in terms of pupils proposals and questioning, we can bring to classrooms different dimensions related to science, technology, society and environment, from specific examples close to pupils, about science and technology development.
A crescente degradação do meio ambiente e o reconhecimento, por parte da sociedade contemporânea, da existência de problemas considerados críticos, acentuadamente a questão energética, intensifica a preocupação em incorporar nas atividades de ensino aspectos da relação do ser humano com o ambiente. A necessidade de abordar, durante atividades de ensino de ciências, questões relacionadas com a dimensão valorativa e aspectos da relação entre ciência, tecnologia e sociedade passa a ser reconhecida tanto por educadores de maneira geral quanto por especialistas da área, de maneira particular. O movimento Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) como um conjunto de propostas para o ensino de ciências é uma conseqüência concreta desta tendência. No caso do Brasil são poucas as pesquisas em ensino de ciências que exploram essa possibilidade e são poucas as experiências em termos de trabalhos em sala de aula que abordam esta questão. Este trabalho, realizado entre maio e novembro de 1996, sistematiza os dados coletados em uma classe de 6ª série do ensino fundamental que teve como tema de estudos o Projeto Pro-Álcool. Foi planejado e desenvolvido um conjunto de atividades, utilizando-se de um número bastante diversificado de procedimentos didáticos. Os resultados de pesquisa indicam que, um trabalho que ofereça aos alunos oportunidades de discussões e reflexões, a partir de procedimentos e material didático diversificado e rico em termos de solicitações e propostas aos alunos, pode promover a incorporação, em sala de aula, de diferentes dimensões relacionadas com a ciência, tecnologia, sociedade e ambiente.
Subject: Pro-Álcool
meio ambiente
Ciência
Tecnologia e Sociedade
Ensino de Ciências
Educação Ambiental
Pró-Álcool
Environment
Science
Technology and Society
Science Teaching
Environmental Education
Editor: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1516-73132002000200003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132002000200003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132002000200003
Date Issue: 1-Jan-2002
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1516-73132002000200003.pdf98.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.